Ihminen psykofyysisenä kokonaisuutena

Rakennetyyppi: Opintojakso
Koodi: KG10AP091
Tyyppi: Pakollinen
Taso: AMK
Laajuus: 4.0 op
Vastuuopettaja: Svahn, Tarja
Opettajatiimi: Haapala, Pia ; Kiili, Riitta ; Koivisto, Marjut
Opetuskieli: Suomi

Opinnon toteutukset, suunniteltu opiskeluvuosi ja lukukausi

Opetussuunnitelma  Lukukausi  Laajuus  Kauden alkupvm.  Kauden loppupvm.
FYSTER-2015   1-K   4.0   2016-01-01   2016-07-31  
FYSTER-2016   1-K   4.0   2017-01-01   2017-07-31  

Osaamistavoitteet

Opiskelija
- pystyy nimeämään ihmisen anatomiset rakenteet
- tunnistaa fyysisen kunnon osatekijät ja osaa selittää, miten erityyppinen kuormitus vaikuttaa elimistön toimintaan
- osaa mitata kehon koostumusta ja hengitys- ja verenkiertoelimistön kuntoa sekä tulkita mittaustulosta

Opiskelijan työmäärä

Ilmoitetaan opintojakson alussa.

Edeltävät opinnot / Suositellut valinnaiset opinnot

Edeltäviä opintoja ei vaadita.

Sisältö

Ihmisen anatomia ja fysiologia: solu, kudokset, iho, hengitys- ja verenkiertoelimistö, verenkierto, ruuansulatus, vitsaneritys, aineenvaihdunta ja lämmönsäätely, elimistön puolustusreaktiot, aistitoiminnot
Kuormituksen vaikutukset fyysisen kunnon eri osatekijöihin ja elinjärjestelmiin
Aerobisen kestävyyden mittarit

Opiskelumateriaali

Kirjallisuus
Bjålie, J.G. et al. . Ihminen. Fysiologia ja anatomia.
Budowick, M. et al. 1995. Anatomian atlas.
Dunderfelt, T. . Elämänkaaripsykologia
Keskinen, K. et al.2007. Kuntotestauksen käsikirja. Liikuntatieteellinen seura
McArdle, W. & Katch, F. & Katch, V. 2001. Exercise physiology. 5. ed. Lippincott Williams & Wilkins
Nienstedt, W. et al. 2009. Ihmisen fysiologia ja anatomia.
Nurmi, J-E., et al. 2006. Ihmisen psykologinen kehitys.
Ruishalme, O., Saaristo, L. 2007. Elämä satuttaa: kriisit ja niistä selviytyminen.
Vuori, S. et al. 2013. Liikuntalääketiede. Duodecim
Whaley, M. (editor) 2006. ACSM’s guidelines for exercise testing and prescription / American College of Sports Medicine. Lippincott Williams & Wilkins
Suni, J. , Taulaniemi, A. 2015. Terveyskunnon testaus

Opetusmuoto / Opetusmenetelmät

Tutoriaali-istunnot, asiantuntijaluennot, harjoitukset

Arviointikriteerit

Kiitettävä taso
Opiskelija tunnistaa ihmisen sisä- ja aistinelinten rakenteet ja toimintaperiaatteet sekä osaa soveltaa tietoaan joustavasti fysioterapiatyössään. Opiskelija osaa soveltaa tietoaan fyysisen kunnon osatekijöistä ja perustella ammatillisissa tilanteissa erityyppisen kuormituksen vaikutuksia elimistön toimintaan. Opiskelija osaa mitata monipuolisesti hengitys- ja verenkiertoelimistön kuntoa sekä tulkita mittaustuloksia näyttöön perustuen.

Hyvä taso
Opiskelija tunnistaa tärkeimpien sisä- ja aistinelinten rakenteet sekä niiden pääasialliset tehtävät. Opiskelija tunnistaa fyysisen kunnon osatekijät ja osaa selittää, miten erityyppinen kuormitus vaikuttaa elimistön toimintaan. Opiskelija osaa mitata hengitys- ja verenkiertoelimistön kuntoa sekä tulkita mittaustulosta.

Tyydyttävä taso
Opiskelija pystyy nimeämään joitakin sisä- ja aistinelinten rakenteita sekä selittämään osittain niiden toiminnan periaatteita. Opiskelija tunnistaa suppeasti fyysisen kunnon osatekijät ja osaa selittää pääpiirteittäin, miten erityyppinen kuormitus vaikuttaa elimistön toimintaan. Opiskelija tarvitsee jonkin verran ohjausta mitatessaan kehon koostumusta ja hengitys- ja verenkiertoelimistön kuntoa sekä tulkitessaan mittaustuloksia.

Arviointimenetelmät

Kirjallinen koe anatomiasta ja fysiologiasta
Käytännön sovellustehtävä raportteineen aerobisen kunnon mittaamiseen liittyen

Takaisin