Työelämän saksa 2
Rakennetyyppi: | Opintojakso |
Koodi: | KD07CYSA012 |
Tyyppi: | Valinnainen |
---|
Taso: | AMK |
Laajuus: | 3.0 op |
Vastuuopettaja: | Stenbacka Tuula |
---|
Opettajatiimi: | Stenbacka Tuula |
Opetuskieli: | Suomi |
Opinnon toteutukset, suunniteltu opiskeluvuosi ja lukukausi
Opetussuunnitelma   | Lukukausi   | Laajuus   | Kauden alkupvm.   | Kauden loppupvm. |
INBUS2-2015   |
2-S   |
3.0   |
2016-08-01   |
2016-12-31   |
INBUS2-2016   |
2-S   |
3.0   |
2017-08-01   |
2017-12-31   |
Osaamistavoitteet
Opiskelija kartuttaa työelämätilanteisiin liittyvää sanavarastoaan. Opiskelija osaa käyttää saksan kieltä erilaisissa työelämän viestintätilanteissa sekä suullisesti että kirjallisesti. Opiskelija oppii laatimaan viestinnässä tarvittavat liikekirjeet ja oppii samalla vientitoiminnassa tarvittavaa sanastoa.
Opintojakson suoritettuaan opiskelija
osaa toimia työelämäviestinnän tärkeimmissä kielenkäyttötilanteissa
osaa laatia tavallisimmat liikekirjeet
osaa toimia viestintätilanteissa myös puhelimitse ja sähköpostitse
osaa erottaa kulttuurienvälisiä eroja viestinnässä Suomen ja saksankielisten maiden välillä
Opiskelijan työmäärä
lähiopetus 36h, itsenäinen työskentely 44h
Edeltävät opinnot / Suositellut valinnaiset opinnot
lukion lyhyt oppimäärä ja Työelämän saksa 1
Sisältö
kontaktin luominen asiakkaaseen tai organisaatioon
tuote- ja/tai yritysesittely
liikeviestintä puhelimitse ja sähköisesti
liikekirjeet (esim. kysely, tarjous, tilaus, tilauksen vahvistus)
vaihto-opiskelijana Saksassa
Opiskelumateriaali
- Rakkolainen – Tuomiala-Mäkelä – Bürkel: Deutsch im Berufsleben, Edita Oyj, 5. uudistettu painos, Helsinki 2008.
Opetusmuoto / Opetusmenetelmät
kontaktiopetus, ryhmä- ja parityöskentely, itsenäinen työskentely, haastattelut ja yritysesittely
Arviointikriteerit
Tavoitetaso 1: Opiskelija käyttää viestinnässään yksinkertaisia rakenteita ja suppeaa sanastoa, mutta virheet haittaavat ymmärrettävyyttä. Ymmärtää hidasta ja selkeää puhetta ja helpohkoa ammattialan tekstiä. Selviää auttavasti työelämän tilanteissa. Ääntämisessä havaittavissa muiden kielten vaikutusta.
Tavoitetaso 3: Opiskelija käyttää viestinnässään perusrakenteita lähes virheettömästi ja ammattialan perussanastoa ymmärrettävästi. Opiskelija selviytyy kohtalaisesti ennakoiduissa työelämän tilanteissa. Ääntäminen on ymmärrettävää.
Tavoitetaso 5: Opiskelija käyttää viestinnässään lähes virheettömästi monipuolisia rakenteita ja laajaa ammattialan sanastoa. Opiskelija selviytyy itsenäisesti ja sujuvasti työelämän kirjallisissa ja suullisissa tilanteissa. Ääntäminen on lähes kohdekielenomaista.
Arviointimenetelmät
aktiivinen osallistuminen lähiopetukseen
suullisten ja kirjallisten tehtävien suorittaminen hyväksytysti
portfolio
kirjallinen lopputentti
Takaisin