Terveysliikunnan ohjaaminen

Rakennetyyppi: Opintojakso
Koodi: KG10BP027
Tyyppi: Pakollinen
Taso: AMK
Laajuus: 6.0 op
Vastuuopettaja: Svahn, Tarja
Opettajatiimi: Koivisto, Marjut ; Svahn, Tarja
Opetuskieli: Suomi

Opinnon toteutukset, suunniteltu opiskeluvuosi ja lukukausi

Opetussuunnitelma  Lukukausi  Laajuus  Kauden alkupvm.  Kauden loppupvm.
FYSTER-2016   2-S   6.0   2017-08-01   2017-12-31  

Osaamistavoitteet

Opiskelija
- tietää terveyden edistämiseen liittyviä ohjauksen ja neuvonnan periaatteita ja menetelmiä (motivoiva ohjaus)
- osaa toimia tarkoituksenmukaisesti ja asiakaslähtöisesti neuvoessaan/ohjatessaan eri–ikäisiä ihmisiä edistämään omaa terveyttään
- käyttää motorisen oppimisen ja liikunnan didaktiikan käsitteitä ja periaatteita ja osaa periaatteita soveltaen ohjata yksilöasiakkaita ja ryhmiä eri tilanteissa
- tietää liikunnanohjauksessa käytettäviä menetelmiä ja välineitä sekä osaa laatia ja ohjata asiakkaille tarkoituksenmukaisia harjoitusohjelmia

Sisältö

- Terveysliikunta ja sen ohjaaminen eri menetelmiä ja välineitä apuna käyttäen
- Yksilön ja ryhmän ohjauksen periaatteet ja tarkoituksenmukainen harjoitusohjelman suunnittelu ja toteutus
- Motorisen oppimisen perusteet

Opiskelumateriaali

Kirjallisuus
Delavier, F. 2004. Belle Ligne: ryhtiä, kiinteyttä, voimaa. VK-kustannus
Delavier, F. 2006. Lihaskuntoharjoittelun perusteet. VK-kustannus, cop.
Durchman, K. & Jokitalo, M. 2004. Taitavaksi vedessä; soveltavaa uinninopetusta erityistukea tarvitseville uimareille. Ruskeasuon koulu
Heikinaro-Johansson, P., Huovinen, T. (toim.). 2007. Näkökulmia liikuntapedagogiikkaan. WSOY, Oppimateriaalit
Richardson, C. 2005. Terapeuttinen harjoittelu ja keskivartalon hallinta : motorisen kontrollin näkökulma alaselkäkivun hoidossa ja ennaltaehkäisyssä. VK-kustannus
Salakari, H. 2007. Taitojen opetus. Eduskills Consulting
Vänskä K. 2011. Onnistuuko ohjaus? Edita

Opetusmuoto / Opetusmenetelmät

Tutoriaali-istunnot, asiantuntijaluennot, liikunnanohjauksen harjoituksia, motorisen oppimisen videoanalyysitehtävä

Arviointikriteerit

Kiitettävä taso
Opiskelija osaa hyödyntää keskeisimpiä valtakunnallisia ja kansainvälisiä terveydenedistämisen suosituksia ohjatessaan potilaita/asiakkaita erilaisissa fysioterapiatilanteissa. Hän hallitsee terveyden edistämiseen liittyvän ohjauksen ja neuvonnan periaatteita ja menetelmiä monipuolisesti. Opiskelija tietää motorisen oppimisen keskeiset käsitteet ja osaa soveltaa niitä fysioterapiatyössään.


Hyvä taso
Opiskelija osaa hyödyntää keskeisimpiä valtakunnallisia terveydenedistämisen suosituksia ohjatessaan potilaita/asiakkaita erilaisissa fysioterapiatilanteissa. Hän hallitsee terveyden edistämiseen liittyvän ohjauksen ja neuvonnan periaatteita ja menetelmiä. Opiskeljia tietää motorisen oppimisen keskeiset käsitteet.

Tyydyttävä taso
Opiskelija osaa hyödyntää joitakin valtakunnallisia terveydenedistämisen suosituksia ohjatessaan potilaitaan/asiakkaitaan erilaisissa fysioterapiatilanteissa sekä tuntee osittain terveyden edistämiseen liittyvän ohjauksen ja neuvonnan periaatteita sekä menetelmiä.
Opiskelija hallitsee pääosin motorisen oppimisen keskeisiä käsitteitä

Arviointimenetelmät

Kirjallinen koe liikunnandidaktiikasta. Itsearviointia sekä vertaisarviointia liikunnanohjausharjoituksista.

Motorisen oppimisen yksilötehtävä. Videoanalyysitehtävät ja niiden arviointi.

Harjoittelu

Opintojakso sisältää harjoituksia ja teoriaopintoja.

Takaisin