Vanhemmuus ja kasvatus
Rakennetyyppi: | Opintojakso |
Koodi: | KF08DVV1400 |
Taso: | AMK |
Laajuus: | 3.0 op |
Vastuuopettaja: | Veikkola, Kerttu |
---|
Opetuskieli: | Suomi |
Opinnon toteutukset, suunniteltu opiskeluvuosi ja lukukausi
Opetussuunnitelma   | Lukukausi   | Laajuus   | Kauden alkupvm.   | Kauden loppupvm. |
SOSALA-2013   |
2-S   |
3.0   |
2014-09-01   |
2014-12-31   |
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa analysoida lapsen kasvu- ja kehitystarpeiden perusteita sekä yleisimpiä kasvatusmenetelmiä
sekä ymmärtää kasvatustavoitteiden, -arvojen, -asenteiden ja –käytänteiden merkityksiä.
Opiskelija osaa tukea vanhemmuutta myös haasteellisissa tilanteissa ja osaa analysoida kasvatusvastuun vaikutuksia muuttuvissa perhe- ja yhteiskuntarakenteissa.
Opiskelijan työmäärä
78 h
Edeltävät opinnot / Suositellut valinnaiset opinnot
Edeltäviä opintoja ei tarvita.
Sisältö
Ilmoitetaan opintojakson alussa.
Opiskelumateriaali
Tentitään neljä teosta seuraavista:
- Frost, J. 2006. Lapsityrannit: kehity kasvattajana. WSOY
- Nevalainen, V. 2005. Aikuinen ja lapsi: kasvatuksesta voi selvitä hengissä. Edita;
- Vanhemmuuden ja lapsen kasvun tukeminen päivähoidossa. 2004. Tammi
- Salmivalli, C. 2005. Kaverien kanssa: Vertaissuhteet ja sosiaalinen kehitys. PS-kustannus
- Macmillan B. 2006. Miksi pojat ovat poikia ja miten kehittää heidän parhaita puoliaan. WSOY
- Sinkkonen, J. 2005. Elämäni poikana. WSOY
- Pulkkinen, L. 2002. Mukavaa yhdessä: sosiaalinen alkupääoma ja lapsen sosiaalinen kehitys. PS-kustannus
- Huhtanen, K. 2007. Kun huoli herää: varhainen puuttuminen koulussa. PS-kustannus.
- Sinkkonen-Kalland.2011. Varhaislapsuuden tunnesiteet ja niiden suojeleminen. WSOY.
- Kronqvist-Kumpulainen.2011. Lapsuuden oppimisympäristöt. Eheä polku varhaiskasvatuksesta kouluun
Opetusmuoto / Opetusmenetelmät
Kirjallisuuteen perustuva tentti.
Arviointikriteerit
Taso 1-2:
Opiskelija tietää ja osaa nimetä lapsen kasvu- ja kehitystarpeiden perusteita ja yleisimpiä kasvatusmenetelmiä
Taso 3-4:
Opiskelija ymmärtää kasvatustavoitteiden, -arvojen ja -käytänteiden merkityksiä ja osaa tukea vanhemmuutta.
Taso 5:
Opiskelija osaa tukea vanhempia haasteellisissa tilanteissa ja osaa analysoida kasvatusvastuun vaikutuksia muuttuvissa perhe- ja yhteiskuntarakenteissa.
Arviointimenetelmät
Arviointi asteikolla 1-5.
Takaisin