Maatalousyrityksen tuotannon suunnittelu
Rakennetyyppi: | Opintojakso |
Koodi: | KA01CMML09 |
Taso: | AMK |
Laajuus: | 10.0 op |
Vastuuopettaja: | Ryhänen, Matti |
---|
Opettajatiimi: | Ryhänen, Matti |
Opetuskieli: | Suomi |
Opinnon toteutukset, suunniteltu opiskeluvuosi ja lukukausi
Opetussuunnitelma   | Lukukausi   | Laajuus   | Kauden alkupvm.   | Kauden loppupvm. |
MAELINK-2013   |
3-S   |
5.0   |
2015-08-01   |
2015-12-31   |
MAELINK-2013   |
3-K   |
5.0   |
2016-01-01   |
2016-07-31   |
MAELINK-2014   |
3-S   |
5.0   |
2016-08-01   |
2016-12-31   |
MAELINK-2014   |
3-K   |
5.0   |
2017-01-01   |
2017-07-31   |
MAELINK-2015   |
3-S   |
5.0   |
2017-08-01   |
2017-12-31   |
MAELINK-2015   |
3-K   |
5.0   |
2018-01-01   |
2018-07-31   |
MAELINK-2016   |
3-S   |
5.0   |
2018-08-01   |
2018-12-31   |
MAELINK-2016   |
3-K   |
5.0   |
2019-01-01   |
2019-07-31   |
Osaamistavoitteet
Opiskelija tuntee maatalousyrityksen tuotannon suunnittelun biologiset, tekniset ja taloudelliset sidonnaisuudet. Hän kykenee järjestämään yritystoiminnan kokonaisuutena siten, että ennakoitu taloudellinen tulos on paras mahdollinen. Opiskelija kykenee laatimaan maatalousyrityksen taloussuunnitelmia ja osaa hyödyntää niitä maatalousyrityksen johtamisessa. Opiskelija ymmärtää toimintaympäristön muutosten merkityksen ja miten muutokset vaikuttavat taloussuunnitelmien laadintaan, riskien hallintaan ja maatalousyrittäjien valintoihin. Lopputuloksena opiskelija saavuttaa taidon laatia korkeatasoisia taloussuunnitelmia.
Opiskelijan työmäärä
10*26,7 tuntia = 267 tuntia, josta 50 % on luokkatyöskentelyä ja 50 % ryhmien omatoimista oppimista.
Edeltävät opinnot / Suositellut valinnaiset opinnot
Maatalousyrityksen liiketoiminnan perusteet; Liiketoimintaosaaminen ja tuotantoekonomia; Maatalousyrityksen johtaminen.
Sisältö
Opiskelija asettaa yritystoiminnan tavoitteet maatalousyrittäjän kanssa. Opiskelija kartoittaa maatalousyrityksen resurssit, arvioi omaisuusosien arvot, tarkastelee tuotantomahdollisuuksia, oppii suunnittelumenetelmien käytön, laatii maatalousyritykselle tuotanto- ja taloussuunnitelmia, määrittää tuotantovaihtoehtojen kannattavuuden ja maksuvalmiuden sekä tulkitsee tulokset. Hän perehtyy myös EU-tukipolitiikan antamiin mahdollisuuksiin ja asettamiin rajoituksiin sekä siihen, miten ne vaikuttavat taloussuunnitelmien laadintaan ja maatalousyrittäjän valintoihin.
Opiskelumateriaali
Barry, Ellinger, Hopkin & Baker 2000. Financial management in agriculture (soveltuvin osin).
Kay, Edwards & Duffy 2008. Farm Management. McGraw-Hill (soveltuvin osin).
Olson 2004. Farm Management: Principles and Strategies. Blackwell Publishing Company. Iowa State Press. (soveltuvin osin).
Ryhänen & Sipiläinen (toim.) 2016. Maatalousyrityksen johtaminen ja tuotannon suunnittelu. Opetusmoniste.
Moodlessa opettajan tuottama ja kokoama materiaali.
Käsi- ja normikirjoja, www-sivustot ja opintojaksolla jaettava materiaali.
Opetusmuoto / Opetusmenetelmät
Yhteistoiminnallinen oppiminen: Opiskelijat toimivat aktiivisessa vuorovaikutuksessa keskenään. Ohjaaja tukee, auttaa ja kannustaa oppimisprosessin eteenpäin viennissä. Kokemusten jakamista ja oppimista toisten opiskelijoiden kokemuksista hyödynnetään. Jaettu asiantuntijuus on käytössä opettajan ja opiskelijoiden kesken ja opiskelijoiden välillä. Ohjausmenetelmä on sovellutus ryhmätutkimusmenetelmästä siten, että siihen on yhdistetty ongelmalähtöisen oppimisen elementtejä. Opiskelijat ohjataan laatimaan heidän valitsemalleen maatalousyritykselle tuotantosuunnitelma (laajahko tutkimus), jonka keskeiset tulokset he tulkitsevat ja raportoivat.
Arviointikriteerit
Katso kohta arviointimenetelmät.
Arviointimenetelmät
Ohjausta annetaan ja arviointia tehdään tuotannon suunnittelun laadinnan yhteydessä. Arviointi toteutetaan asteikolla hyväksyminen/korjaaminen. Arvioinnissa keskitytään siihen, miten oppija kykenee modifioimaan tietojaan, taitojaan ja suunnitelmaansa siten, että hän kykenee ohjaamaan tuotannollista ja taloudellista toimintaa optimaalisesti. Lisäksi oppimisprosessin aikana arvioidaan reflektoimalla, miten oppijat arvioivat omaa toimintaansa ja oppimistaan.
Lisätietoja
10 TKI-pistettä.
Takaisin