Peltokasvien taudit ja tuholaiset
Rakennetyyppi: | Opintojakso |
Koodi: | KA01CKATE02 |
Taso: | AMK |
Laajuus: | 3.0 op |
Vastuuopettaja: | Riikonen, Leena |
---|
Opettajatiimi: | Riikonen, Leena |
Opetuskieli: | Suomi |
Osaamistavoitteet
Opiskelíja on selvillä kasvitautien ja tuhoeläinten luokittelusta ja niiden kehitysrytmiin ja elämänkiertoon vaikuttavista tekijöistä. Opiskelija pystyy tunnistamaan kasvintuhoojan ja valitsemaan sopivan torjuntamenetelmän.
Opiskelijan työmäärä
Luennot 30 tuntia, oppimistehtävät 25 tuntia, tentti 25 tuntia.
Edeltävät opinnot / Suositellut valinnaiset opinnot
Edeltäviä opintoja ei tarvita.
Sisältö
Tarttumattomat ja tarttuvat kasvitaudit, kasvitautien torjuntamenetelmät, taudit kasvilajeittain, tuhoeläinten jaottelu ja elintavat, tuhoeläinten torjuntamenetelmät, tuhoeläimet kasvilajeittain, kasvinsuojelu ja geenitekniikka
Opiskelumateriaali
Ajankohtaisia kasvinsuojeluohjeita 2012. Kasvinsuojeluseura ; Koskimies ym. 1999. Luomupellon kasvinsuojelu. Tieto tuottamaan 84. ProAgria; Valkonen, Bremer & Tapio 1996. Kasvi sairastaa. Oppi kasvitaudeista. Yliopistopaino; Tasapainoinen kasvinsuojelu-oppaat. Kasvinsuojeluseura
Opetusmuoto / Opetusmenetelmät
Luennot (40 %), hyväksytysti suoritetut oppimistehtävät (30 %) ja hyväksytysti suoritettu tentti (30 %)
Arviointikriteerit
Taso 1. Opiskelija luokittelee kasvitauteja ja tuholaisia ryhmiin. Opiskelija nimeää niiden kehitysrytmiin ja elämänkiertoon vaikuttavia tekijöitä. Opiskelija tunnistaa yleisimmät taudit ja tuholaiset eri kasveilla sekä luettelee niiden torjuntamenetelmiä.
Taso 3. Opiskelija luokittelee kasvitaudit ja tuholaiset ryhmiin eri tekijöiden perusteella. Opiskelija selittää niiden kehitysrytmiin ja elämänkiertoon vaikuttavia tekijöitä. Opiskelija tunnistaa tauteja ja tuholaisia eri kasveilla ja valitsee niille sopivia torjuntamenetelmiä.
Taso 5. Opiskelija vertailee kasvitauteja ja tuholaisia sekä luokittelee ne ryhmiin eri tekijöiden perusteella. Opiskelija tutkii ja analysoi niiden kehitysrytmiin ja elämänkiertoon vaikuttavia tekijöitä. Opiskelija tunnistaa eri kasvien taudit ja tuholaiset, suunnittelee niiden torjunnan sekä perustelee eri toimenpiteiden käyttökelpoisuutta.
Arviointimenetelmät
1. Luennot, aktiivisuus, 2. Hyväksytyt oppimistehtävät, 3. Tentti
Harjoittelu
None
Takaisin