Digitaalisuus sosionomin työkentillä
Rakennetyyppi: | Opintojakso |
Koodi: | SOSAPJ00 |
Tyyppi: | Valinnainen |
---|
Taso: | AMK |
Laajuus: | 3.0 op |
Opetuskieli: | Suomi |
Opinnon toteutukset, suunniteltu opiskeluvuosi ja lukukausi
Opetussuunnitelma   | Lukukausi   | Laajuus   | Kauden alkupvm.   | Kauden loppupvm. |
SOSALA-2015   |
4-S   |
3.0   |
2018-08-01   |
2018-12-31   |
SOSALA-2016   |
4-S   |
3.0   |
2019-08-01   |
2019-12-31   |
Osaamistavoitteet
Opiskelija tietää verkkoympäristössä toteutettavia sosionomityön muotoja eri asiakasryhmien kohdalla. Hän osaa käyttää verkkoympäristöä ja erityisesti sosiaalista mediaa yhtenä ammattityön muotona. Opiskelija osaa arvioida verkkoympäristössä toimimisen soveltuvuutta eri asiakasryhmien ja erilaisten avun tarpeiden kannalta. Hän tiedostaa verkkoympäristössä toimimiseen liittyviä etuja, haittoja ja eettisiä näkökohtia. Opiskelija osaa toimia verkossa ammatillisessa roolissa ja tuottaa verkkosisältöjä. Hän osaa ottaa huomioon esteettömän verkon ja tietosuojan vaatimukset.
Opiskelijan työmäärä
80 tuntia
Edeltävät opinnot / Suositellut valinnaiset opinnot
edeltäviä opintoja ei tarvita
Sisältö
- verkossa tapahtuva auttaminen sosionomin työkenttänä
- verkossa tapahtuvan auttamisen erityispiirteet ja eettiset periaatteet
- verkkoauttamisen muotoja, esim. Välittämisen koodi -projekti
- ammatillinen toiminta sosiaalisessa mediassa
- esteetön verkko
- tietosuojan kysymykset
Opiskelumateriaali
- Kortesuo, K. 2014 Sano se someksi 2: Organisaation käsikirja sosiaaliseen mediaan. 2 painos. Helsinki: Helsingin kamari Oy.
- Pönkä, H. 2014. Sosiaalisen median käsikirja. Jyväskylä: Docendo Oy
- verkkomateriaali
Opetusmuoto / Opetusmenetelmät
luennot, toiminnalliset harjoitukset verkkoympäristössä
Arviointikriteerit
Arviointi 1-5.
Taso 5:
Opiskelija hallitsee verkkoympäristössä toteutettavia sosionomityön muotoja eri asiakasryhmien kohdalla monipuolisesti. Opiskelija osaa käyttää monipuolisesti verkkoympäristöä ja erityisesti sosiaalista mediaa yhtenä ammattityön muotona. Opiskelija osaa arvioida verkkoympäristössä toimimisen soveltuvuutta eri asiakasryhmien ja erilaisten avun tarvitsijoiden kannalta. Hän tiedostaa verkkoympäristössä toimimiseen liittyviä etuja, haittoja ja eettisiä näkökohtia. Opiskelija osaa toimia verkossa ammatillisessa roolissa ja tietää miten verkkosisältöjä tuotetaan. Hän osaa ottaa huomioon esteettömän verkon ja tietosuojan vaatimukset. Opiskelija osaa soveltaa oppimaansa käytäntöön.
Taso 3:
Opiskelija hallitsee verkkoympäristössä toteutettavia sosionomityön muotoja eri asiakasryhmien kohdalla hyvin. Opiskelija osaa käyttää verkkoympäristöä ja erityisesti sosiaalista mediaa yhtenä ammattityön muotona. Opiskelija osaa havainnoida verkkoympäristössä toimimisen soveltuvuutta eri asiakasryhmien ja erilaisten avun tarvitsijoiden kannalta. Hän tiedostaa hyvin verkkoympäristössä toimimiseen liittyviä etuja, haittoja ja eettisiä näkökohtia. Opiskelija osaa toimia verkossa ammatillisessa roolissa ja tietää miten verkkosisältöjä tuotetaan. Hän huomioi esteettömän verkon ja tietosuojan vaatimuksia. Opiskelija osaa käyttää oppimaansa käytännössä.
Taso 1:
Opiskelija osaa nimetä verkkoympäristössä toteutettavia sosionomityön muotoja asiakasryhmien kohdalla. Opiskelija osaa hyödyntää verkkoympäristöä ja erityisesti sosiaalista mediaa yhtenä ammattityön muotona. Opiskelija osaa nimetä verkkoympäristöjä asiakasryhmien ja erilaisten avun tarvitsijoiden kohdalla. Hän tunnistaa verkkoympäristössä toimimiseen liittyviä etuja, haittoja ja eettisiä näkökohtia. Opiskelija pystyy selviytymään verkossa ammatillisessa roolissa ja tietää verkkosisältöjen tuottamisen periaatteita. Hän tunnistaa esteettömän verkon ja tietosuojan vaatimukset. Opiskelija osaa ohjatusti soveltaa oppimaansa.
Arviointimenetelmät
osallistuminen luentoihin, harjoituksiin ja henkilökohtaisen itsearvioinnin laatiminen
Harjoittelu
opintojakso ei sisällä harjoittelua
Lisätietoja
opintojakso on vaihtoehtoinen opintojaksojen Teknologia ja arki, Kommunikaation apuvälineet ja Hyvinvointiteknologia kanssa
Takaisin