Uuden liiketoiminnan suunnittelu
Rakennetyyppi: | Opintojakso |
Koodi: | KD07CHYR400 |
Tyyppi: | Valinnainen |
---|
Taso: | AMK |
Laajuus: | 4.0 op |
Vastuuopettaja: | Sorama, Kirsti |
---|
Opettajatiimi: | Sorama, Kirsti |
Opetuskieli: | Suomi |
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa uuden liiketoiminnan suunnitteluun liittyvät keskeiset tehtävät. Opiskelija osaa toimia osana moniammatillista tiimiä. Opintojakson suoritettuaan opiskelija tunnistaa ja osaa analysoida uusia liiketoimintamahdollisuuksia sekä osaa laatia liiketoimintasuunnitelman. Liiketalouden opiskelija hallitsee liiketoimintasuunnitelman keskeisen sisällön, sen elementit sekä niiden yhteensopivuuden. Sosiaali- ja terveysalan opiskelija tietää yrittäjyyden keskeisimpiä erityispiirteitä, kuten yritystoiminnan eettisyyteen ja luvanvaraisuuteen liittyviä asioita sekä osaa arvioida liikeidean asiakaslähtöisyyden. Tekniikan opiskelija osaa analysoida asiakastarpeet ja luoda teknisiä ratkaisuvaihtoehtoja sekä osaa systemaattisesti valita useasta ratkaisuvaihtoehdosta yhden toteutettavaksi. Muiden alojen opiskelijat tuovat oman asiantuntijuutensa projektin eteenpäinviemisessä.
Opiskelijan työmäärä
- lähiopetus 40 tuntia, sisältäen myös ryhmien itsenäistä työskentelyä (sisältää ohjauksen). Lähiopetustunneille osallistuminen vaikuttaa arviointiin (hyväksyttyyn suoritukseen vaaditaan vähintään 50 % osallistuminen, mikäli muut hyväksymisen ehdot täyttyvät)
- ryhmien itsenäistä työskentelyä 66 h
Edeltävät opinnot / Suositellut valinnaiset opinnot
Suositeltavaa: Yritystoiminnan perusteet
Sisältö
Opiskelija soveltaa omaa substanssiosaamistaan ja kokemustaan käytännönläheiseen aitoon asiakastarpeeseen liittyvässä liiketoiminnan käynnistämisen projektissa, jossa opitaan tunnistamaan uuden liiketoiminnan mahdollisuuksia ja ratkaisuvaihtoehtoja eri koulutusalojen osaamista yhdistäen. Opiskelijat työskentelevät pienryhmissä, joissa jokainen ryhmän jäsen tuo oman substanssiosaamisensa uuden liiketoimintamahdollisuuden tunnistamiseen ja liikeidean arviointiin sekä liiketoiminnan suunnittelemiseen. Opiskelijat laativat ryhmässä kattavan strategian uuden liiketoiminnan käynnistämiseksi: perustelevat useasta vaihtoehdosta valitun ratkaisun toteutettavuuden, valitsevat uudelle tuotteelle/palvelulle kohdemarkkinat, suunnittelevat markkinoinnin, myynnin ja liiketoimintaprosessit sekä liiketoiminnan kehittämisen. Lisäksi opiskelijat laativat liiketoiminnan käynnistämiseen tarpeelliset rahoitukselliset laskelmat.
Opiskelumateriaali
- McKinsey & Company (2001). Ideasta liikeyritykseksi. ISBN 951-0-25225-5
- Raatikainen, L. (2011). Liikeideasta liikkeelle. 8. uud. p. Helsinki: Edita Publishing Oy
- Blackwell (2008). How to Prepare a Business Plan. (5th ed.) Kogan Page. ISBN 978-0-7494-4981-0
- esimerkit liiketoimintasuunnitelmista
- Kansikas, J. 2007. Kasva yrittäjyyteen. Talentum. Helsinki
- Tenhunen, L. 2004. Yrittäminen sosiaali- ja terveysalalla. Yrityssanoma. Vantaa
- Luennoitsijan jakama materiaali
Opetusmuoto / Opetusmenetelmät
- luennot
- asiantuntijaluennoitsijat
- yritysvierailut
- ryhmien itsenäinen työskentely
Arviointikriteerit
Arviointikriteerit (Liiketalouden opiskelijat)
Kiitettävä 5
Opiskelija hallitsee erinomaisesti uuden liiketoiminnan suunnitteluun liittyvät keskeiset tehtävät. Opiskelija tunnistaa ja osaa analysoida erinomaisesti uusia liiketoimintamahdollisuuksia.
Opiskelija hallitsee erinomaisesti liiketoimintasuunnitelman keskeisen sisällön, sen elementit sekä niiden keskinäisen yhteensopivuuden ja osaa laatia eriomaisen liiketoimintasuunnitelman.
Hyvä 4-3
Opiskelija tunnistaa uuden liiketoiminnan suunnitteluun liittyvät keskeiset tehtävät.
Opiskelija tunnistaa ja osaa arvioida uusia liiketoimintamahdollisuuksia.
Opiskelija hallitsee liiketoimintasuunnitelman keskeisen sisällön, sen elementit sekä niiden keskinäisen yhteensopivuuden sekä osaa laatia liiketoimintasuunnitelman.
Tyydyttävä 2-1
Opiskelija tietää uuden liiketoiminnan suunnitteluun liittyvät keskeiset tehtävät.
Opiskelija tunnistaa ja arvioi uusia liiketoimintamahdollisuuksia.
Opiskelija hallitsee liiketoimintasuunnitelman keskeisen sisällön, sekä osaa laatia alustavan liiketoimintasuunnitelman.
Arviointimenetelmät
- tiiminä laadittu liiketoimintasuunnitelma
- vertaisarviointi (antaa kertoimen, jolla jokaisen oma osallistuminen vaikuttaa yhteiseen työhön)
- itsearviointi/oppimispäiväkirja (voi alentaa tai korottaa vertaisarviointikertoimella täsmennettyä ryhmätyön arvosanaa)
- läsnäolo lähiopetustunneilla (voi alentaa tai korottaa vertaisarviointikertoimella täsmennettyä ryhmätyön arvosanaa)
Takaisin