Tutkimusprosessi

Rakennetyyppi: Opintojakso
Koodi: KI15AMET004
Tyyppi: Pakollinen
Taso: AMK
Laajuus: 12.0 op
Vastuuopettaja: Nuotio, Liisa
Opettajatiimi: Nissinen, Kaija ; Ala-Harja, Hanne ; Nieminen, Sirkka ; Latva-Reinikka, Anu ; Pitkäkoski, Tuija
Opetuskieli: Suomi

Opinnon toteutukset, suunniteltu opiskeluvuosi ja lukukausi

Opetussuunnitelma  Lukukausi  Laajuus  Kauden alkupvm.  Kauden loppupvm.
PALVELUJ-2013   2-K   6.0   2015-01-02   2015-07-31  
PALVELUJ-2013   3-K   6.0   2016-01-01   2016-07-31  

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa tunnistaa tieteellisen ja arkiajattelun eroja.
Opiskelija osaa määritellä tutkimuksellisia lähestymistapoja ja tutkimuksen peruskäsitteitä.
Opiskelija osaa esitellä tutkimusprosessin ja raportoinnin vaiheet.
Opiskelija osaa selittää kriittisen ajattelun merkityksen tutkivassa ja kehittävässä työotteessa.
Opiskelija osaa antaa esimerkkejä tutkimusetiikan merkityksestä.
Opiskelija osaa soveltaa erilaisia tutkimusmenetelmiä, lähestymistapoja ja kehittämismenetelmiä. Opiskelija osaa suorittaa määrälliseen tutkimusaineistoon perustuvan tutkimuksen aineistonkeruun, kuvata ja analysoida aineistoa tilasto -ohjelmalla ja raportoida sen tulokset. Hän osaa soveltaa erilaisia kehittämistoiminnan menetelmiä, käsitteitä ja tieteellisen ajattelun periaatteita omassa työssään. Hän tunnistaa ja osaa analysoida kehittämistarpeita sekä muodostaa kehittämisehdotuksia. Opiskelija osaa käyttää itsenäisesti erilaisia tiedonhankintamenetelmiä, osaa käyttää löytämäänsä tietoa sekä kykenee kriittiseen tiedon arviointiin sekä kokonaisuuksien hahmottamiseen. Opiskelija tutustuu opinnäytetyössä tarvittaviin tieteellisen tekstin konventioihin ja osaa soveltaa niitä omassa tekstissään. Opiskelija osaa laatia tyyliltään ja rakenteeltaan tieteellisen tekstin vaatimuksia vastaavan kirjallisen tutkimusraportin.
Opiskelijalla on valmiudet tilastollisen ja toiminnallisen opinnäytetyön tekemiseen ja hän tuntee opinnäytetyöprosessin.

Opiskelijan työmäärä

324 h

Edeltävät opinnot / Suositellut valinnaiset opinnot

- Opiskelu- ja urasuunnittelutaitojen kehittäminen (1. vuosi)
- Suomen kieli ja viestintä, A succesful project, Tietotekniikka

Sisältö

- tieteellinen ajattelu ja arkiajattelu
- yleinen tutkimusetiikka
- tutkimusmenetelmät
- tutkimuksen peruskäsitteet
- tutkimusprosessin ja - raportin vaiheet
- tutkiva ja kehittävä työote
•tietokannat ja niiden käyttö
• Verkkotiedonhaku
• Tiedon arviointi, käyttö ja soveltaminen
• Opinnäytetyöprosessi
• Tieteellisen tekstin konventiot: tutkimusraportin rakenne, tyyli ja kieli, referointi, lähteet ja niihin viittaaminen

• tilastollisen tutkimuksen toteuttaminen (tutkimussuunnitelman laadinta, aineiston kerääminen, analysointi ja tutkimusraportin kirjoittaminen)
• kehittämishankkeen toteuttaminen (toimintasuunnitelman laadinta, kehittämishankkeen toteutus, prosessin kuvaus ja analysointi sekä raportin kirjoittaminen )

Opiskelumateriaali

- SeAMK:n opinnäytetyöohjeisto ja SeAMK:n kirjallisten töiden ohje
- Hirsjärvi, S., Remes, P. & Sajavaara, P. Uusin painos. Tutki ja kirjoita.
Saatavuus: https://plari.amkit.fi/vwebv/search?searchArg=tutki+ja+kirjoita&searchCode=TALL&limitTo=none&recCount=25&searchType=1&page.search.search.button=Hae&sortBy=PUB_DATE_DESC

- Vilkka H. 2005. Tutki ja kehitä.
Saatavuus: http://plari.amkit.fi/vwebv/holdingsInfo?sk=fi_FI&bibId=65533

- Vilkka, H. & Airaksinen, T. 2004. Toiminnallinen opinnäytetyö
Saatavuus: http://plari.amkit.fi/vwebv/holdingsInfo?sk=fi_FI&bibId=54490

- Heikkilä, T. 2008. Tilastollinen tutkimus.
Saatavuus: https://plari.amkit.fi/vwebv/search?searchArg1=Tilastollinen+tutkimus&argType1=phrase&searchCode1=TKEY&combine2=not&searchArg2=opettajan&argType2=any&searchCode2=GKEY&combine3=and&searchArg3=&argType3=any&searchCode3=GKEY&year=2011-2013&fromYear=&toYear=&location=all&place=all&type=all&language=all&recCount=25&searchType=2&page.search.search.button=Hae&sortBy=PUB_DATE_DESC

- Sekä verkko- ja muu opettajan osoittama materiaali

Opetusmuoto / Opetusmenetelmät

- Luennot, harjoitukset, projektityöskentely, virtuaaliopetus

Arviointikriteerit

5
Opiskelija osaa soveltaa tilastollisen ja toiminnallisen opinnäytetyön menetelmiä ja lähestymistapoja sekä tuntee opinnäytetyöprosessin. Opiskelija soveltaa tieteellisen ajattelun periaatteita. Opiskelija osaa tuottaa määrälliseen tutkimusaineistoon perustuvan tutkimuksen aineistonkeruun, kuvata ja analysoida aineistoa tilasto -ohjelmalla ja raportoida sen tulokset. Hän analysoi kehittämistarpeita ja muodostaa perusteltuja kehittämisehdotuksia. Opiskelija käyttää itsenäisesti erilaisia tiedonhankintamenetelmiä, käyttää löytämäänsä tietoa sekä arvioi tietoa kriittisesti. Opiskelija soveltaa opinnäytetyössä tarvittavia tieteellisen tekstin konventioita omassa tekstissään. Opiskelija osaa laatia tyyliltään ja rakenteeltaan tieteellisen tekstin vaatimuksia vastaavan kirjallisen tutkimusraportin.
3
Opiskelija osaa käyttää tilastollisen ja toiminnallisen opinnäytetyön menetelmiä ja lähestymistapoja sekä tuntee opinnäytetyöprosessin. Opiskelija toimii tieteellisen ajattelun periaatteiden mukaisesti. Opiskelija tuottaa määrälliseen tutkimusaineistoon perustuvan tutkimuksen aineistonkeruun, kuvata aineistoa tilasto -ohjelmalla ja raportoida sen tuloksia. Hän osaa esittää kehittämistarpeita ja muodostaa joitakin kehittämisehdotuksia. Opiskelija käyttää itsenäisesti joitakin tiedonhankintamenetelmiä ja käyttää löytämäänsä tietoa. Opiskelija käyttää opinnäytetyössä tarvittavia tieteellisen tekstin konventioita omassa tekstissään. Opiskelija osaa laatia rakenteeltaan tieteellisen tekstin vaatimuksia vastaavan kirjallisen tutkimusraportin.
1
Opiskelija tuntee tutkimus- ja kehittämistoiminnan perusteita ja menetelmiä. Opiskelija osaa suorittaa määrälliseen tutkimusaineistoon perustuvan tutkimuksen aineistonkeruun ja kuvata aineistoa tilasto -ohjelmalla ja raportoida sen tuloksia. Opiskelija osaa käyttää jotain tiedonhankintamenetelmiä ja tunnistaa tieteellisen tekstin konventioita. Opiskelija osaa laatia rakenteeltaan hyväksytyn kirjallisen tutkimusraportin.

Arviointimenetelmät

- Tiedonhankinta: Tiedonhankintaraportti
- Tutkimusviestintä: tutkimus- ja kehittämisprojektiraportti
- Metodiikka: tentit, aiheanalyysit ja tutkimus- ja toimintasuunnitelmat
- Tilastomatematiikka: tentti, tilastollinen tutkimusraportti
- Tutkimusprojektin prosessi ja raportti, itsearviointi
- Kehittämisprojektin prosessi ja raportti, itsearviointi

Lisätietoja

T&K-pisteet 8 op

Takaisin