Muotoilun historia

Rakennetyyppi: Opintojakso
Koodi: KH00AAK42
Tyyppi: Pakollinen
Taso: AMK
Laajuus: 3.0 op
Vastuuopettaja: Savola, Esa
Opettajatiimi: Takala-Schreib, Vuokko
Opetuskieli: Suomi

Osaamistavoitteet

Opintojakson jälkeen opiskelija osaa
- tunnistaa ja hyödyntää muotoiluhistorian vaikutuksia visuaaliseen muotokieleen
- tunnistaa visuaalisia muotokieliä eri kuluttajakulttuureissa
- ymmärtää instituutioiden ja diskurssien valtaa muotoiluarvostusten synnyssä erilaisissa yhteisöissä, kuten kuluttajien, yritysten ja muotoilijoiden kulttuurisissa piireissä sekä näiden tulkitsijoiden asemaa

Opiskelijan työmäärä

Ilmoitetaan opintojakson alussa.

Edeltävät opinnot / Suositellut valinnaiset opinnot

Edeltäviä opintoja ei tarvita.

Sisältö

- mitä milloinkin on pidetty hyvänä muotoiluna: institutionaaliset arvot ja diskursiiviset puheet muotoilusta, maun käsite erottautumisena ja maun tunnistaminen eri kuluttajakulttuureissa
- muotoiluyhteisöjen historiaa: graafisella, muodin ja sisustamisen aloilla, muotoilualan järjestöt Suomessa ja maailmalla
- muotojen tunnistamisen historiaa: esineiden intertekstuaalisia viitteitä, muotoiluklassikoita ja kulttuurisia heimoja
- identiteettien rakentamista esineellisessä ja visuaalisessa kulttuurissa: yrityskuvien historiaa ja nykypäivää, eri kuluttajaheimojen visuaalisia ilmaisuja
- muotoilulla viestiminen: visuaalisen lukutaidon perusteita, visuaalinen puhe, muotokieli, katse, tulkinta ja tulkitsija, kuluttajasegmenttien visuaalinen tunnistaminen

Opiskelumateriaali

- Visuaalinen lukutaito –blogissa: http://vuokko.blogit.fi/
- Peruskirjallisuus:
- Seppänen, Janne, 2010. Katseen voima. Kohti visuaalista lukutaitoa. Jyväskylä: Vastapaino. 7.painos.
- Takala-Schreib, 2000, Suomi muotoilee. Helsinki: Taideteollinen korkeakoulu, julkaisusarja A23. ISBN 951-558-027-7 ja ISSN 0782-1832
- Magdalena Droste, 1991 Bauhaus 1919–1933, Bauhaus-Archiv/ Benedikt Taschen, ISBN 3-8228-0201-8

Opetusmuoto / Opetusmenetelmät

Virtuaalikurssi:
- ConnectPro - ACP: kontaktiluennot ja keskustelut;
- Moodle: harjoitustehtävät ja keskustelut teemoittain;
- Blogi: opintoaineisto, lähdekirjallisuus ja linkit

Arviointikriteerit

- K5 = Edellyttää kykyä analysoida muotoiluhistorian diskursiivisia vaikutuksia esineiden ja visuaalisen kulttuurin muotokielessä ja soveltaa niitä vastauksissaan monipuolisesti ja havainnollisesti. Opiskelija osaa käyttää tärkeimpiä käsitteitä ja kykenee myös kriittiseen tulkintaan, joka heijastuu hänen vastauksissaan.
- H3 = Ymmärtää muotoiluhistorian diskursiivisia vaikutuksia esineiden ja visuaalisen kulttuurin muotokielessä ja osaa käyttää tärkeimpiä käsitteitä sekä perustella kriittisesti vastauksensa. Opiskelija on aktiivisesti mukana opetuksessa.
- T1 = Opiskelija ei osoita vastauksissaan analyyttistä eikä kriittistä osaamista, mutta tuntee muotoiluhistorian peruslinjojen vaikutuksia visuaaliseen muotokieleen. Opiskelijan osallistuminen on passiivista ja hän ei vastauksissaan osoita huolellista paneutumista tehtävänantoon.

Arviointimenetelmät

- virtuaalisille ACP-kontaktiluennoille osallistuminen 25 %
- Moodle harjoitustehtävien tekeminen 25 %
- Moodle keskusteluissa oppimisen näyttäminen 25 %
- Blogin ja muun opintoaineiston monipuolinen hyödyntäminen harjoitustehtävissä ja keskusteluissa 25 %

Takaisin