Psykososiaalisten ryhmien ohjaaminen
Rakennetyyppi: | Opintojakso |
Koodi: | SOSATO30 |
Tyyppi: | Valinnainen |
---|
Taso: | AMK |
Laajuus: | 4.0 op |
Vastuuopettaja: | Hemminki, Arja |
---|
Opetuskieli: | Suomi |
Opinnon toteutukset, suunniteltu opiskeluvuosi ja lukukausi
Opetussuunnitelma   | Lukukausi   | Laajuus   | Kauden alkupvm.   | Kauden loppupvm. |
SOSALA-2015   |
2-K   |
4.0   |
2017-01-01   |
2017-07-31   |
SOSALA-2016   |
2-K   |
4.0   |
2018-01-01   |
2018-07-31   |
Osaamistavoitteet
Opiskelijalla on valmiudet organisoida psykososiaalista, muutokseen tähtäävää ryhmätoimintaa sekä käynnistää ryhmätoimintaa asiakasryhmien tarpeet huomioiden. Hänellä on valmiudet edistää ryhmäprosessia siten, että ryhmän jäsenten osallisuus toteutuu ja mahdolliset ristiriitatilanteet ratkaistaan rakentavasti. Opiskelija osaa nimetä ryhmädynamiikan lainalaisuuksia. Hän osaa nimetä ryhmäprosessin käynnistämiseen, ylläpitämiseen ja päättämiseen vaikuttavia tekijöitä. Opiskelija osaa tunnistaa ryhmätoiminnan tarpeita asiakasryhmissä. Hän osaa perustella, miten psykososiaalisen ryhmätoiminnan ja vertaistuen avulla voidaan tukea asiakasryhmien hyvinvointia, toimintakykyä ja arjen hallintaa sekä yhteisistä kokemuksista voimaantumista. Opiskelija osaa nimetä sosiaalisen innostamisen ja sosiokulttuurisen työn periaatteita ja toimintatapoja. Opiskelija osaa nimetä terapeuttiseen kohtaamiseen ja kokemuksellisuuteen perustuvia työmenetelmiä.
Opiskelijan työmäärä
106 tuntia, josta
- luennot 40 tuntia
- ohjatut harjoitukset 40 tuntia
- itsenäinen opiskelu 26 tuntia
Edeltävät opinnot / Suositellut valinnaiset opinnot
opintokokonaisuus Sosiaalialan tietoperusta pääosin
Sisältö
- ryhmätyö sosiaalityön menetelmänä
- ryhmädynamiikka, ryhmäprosessi
- tavoitteellinen ryhmän ohjaaminen
- psykososiaalinen työote ryhmätoiminnassa
- sosiokulttuuriset menetelmät, sosiaalinen innostaminen
- vertaisryhmätoiminta ja kokemuksellisuus
- vertaistukiryhmät, asumisyhteisöjen ryhmätoiminnat, kokemuksen jakaminen ja kokemuksesta oppiminen
Opiskelumateriaali
- Heikkinen, A. ym. 2007. Näe minut - kuule minua. Kokemuksia ryhmistä.
- Jansson, A. (toim). 2012. Psykososiaalinen ryhmätoiminta yksinäisyyden lievittäjänä.
- Kopakkala, A. 2005. Porukka, jengi, tiimi: ryhmädynamiikka ja siihen vaikuttaminen.
- Kurki, L. 2000. Sosiokulttuurinen innostaminen.
- Toseland, R. W. & Rivas, R. F. 2012. An Introduction to Group Work Practice. Seventh Edition.- Lisäksi mahdollinen muu opettajan osoittama materiaali.
Opetusmuoto / Opetusmenetelmät
- luennot, itsenäinen opiskelu, ryhmänohjausharjoitukset, asiantuntijavierailut
- ryhmänohjausharjoitukset
- ryhmänohjausharjoitukset raportoidaan ja esitellään opiskelijaryhmälle seminaarissa
Arviointikriteerit
Arviointi 1-5.
Taso 5:
Opiskelija osaa tarkastella ryhmädynamiikan lainalaisuuksia moniulotteisesti. Lisäksi opiskelija osaa arvioida ryhmäprosessin käynnistämiseen, ylläpitämiseen ja päättämiseen vaikuttavia tekijöitä sekä erotella erilaisten psykososiaalisten ryhmätoimintojen tarpeita ja tavoitteita. Opiskelija osaa rakentaa psykososiaalisen ryhmätoiminnan toimintakokonaisuuden ja analysoida kyseisen toiminnan tavoitteita ja ryhmässä käytettyjä menetelmiä. Opiskelija osaa tarkastella omaa ja ryhmän toimintaa reflektiivisesti sekä arvioida ryhmätoiminnan osallisuutta ja voimaantumista mahdollistavia tekijöitä.
Taso 3-4:
Opiskelija osaa tarkastella ryhmädynamiikan lainalaisuuksia sekä perustella ryhmäprosessin käynnistämiseen, ylläpitämiseen ja päättämiseen vaikuttavia tekijöitä. Lisäksi opiskelija osaa vertailla erilaisten psykososiaalisten ryhmätoimintojen tarpeita ja tavoitteita. Opiskelija osaa rakentaa psykososiaalisen ryhmätoiminnan toimintakokonaisuuden ja arvioida kyseisen toiminnan tavoitteita ja ryhmässä käytettyjä menetelmiä. Opiskelija osaa tarkastella omaa ja ryhmän toimintaa reflektiivisesti sekä arvioida ryhmätoiminnan osallisuutta ja voimaantumista mahdollistavia tekijöitä.
Taso 1-2:
Opiskelija osaa nimeätä ryhmädynamiikan lainalaisuuksia sekä ryhmäprosessin käynnistämiseen, ylläpitämiseen ja päättämiseen vaikuttavia tekijöitä. Opiskelija osaa perustella erilaisten psykososiaalisten ryhmätoimintojen tarpeita ja tavoitteita. Opiskelija osaa rakentaa psykososiaalisen ryhmätoiminnan toimintakokonaisuuden ja perustella kyseisen toiminnan tavoitteita ja ryhmässä käytettyjä menetelmiä. Opiskelija osaa kuvailla omaa ja ryhmän toimintaa sekä erottella ryhmätoiminnan osallisuutta ja voimaantumista mahdollistavia tekijöitä.
Arviointimenetelmät
ilmoitetaan opintojakson alkaessa
Harjoittelu
opintojakso ei sisällä harjoitelua
Lisätietoja
opintojakso on vaihtoehtoinen seuraavien opintojaksojen kanssa:
- Pedagogisten ryhmien ohjaaminen
- Toiminnallisten ryhmien ohjaaminen
Takaisin