Hakeutuva kirjastotyö
Rakennetyyppi: | Opintojakso |
Koodi: | KH18CMKK02 |
Tyyppi: | Valinnainen |
---|
Taso: | AMK |
Laajuus: | 5.0 op |
Vastuuopettaja: | Mäkinen-Laitila, Sari |
---|
Opetuskieli: | Suomi |
Osaamistavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa kertoa, mitä hakeutuvat palvelut tarkoittavat kirjastotyössä. Hän osaa erotella erilaisia hakeutuvan kirjastotyön asiakasryhmiä ja nimetä tärkeitä yhteistyötahoja. Hän osaa myös käyttää useita työmenetelmiä erilaisten asiakasryhmien kirjastopalvelujen suunnittelemisessa ja toteuttamisessa. Opiskelija osaa analysoida kirjastoautotoiminnan, laitoskirjastotoiminnan ja kotikirjastopalvelun erityispiirteitä.
Opiskelijan työmäärä
Työmäärä yhteensä 130 h
- mistä lähiopetusta 40 h
- mistä ryhmätyöskentelyä 20 h
- mistä itsenäistä työskentelyä 70 h
Edeltävät opinnot / Suositellut valinnaiset opinnot
Edeltäviä opintoja ei tarvita.
Sisältö
- uudenlaisten asiakasryhmien tavoittaminen ja kohtaaminen
- keskeiset yhteistyötahot ja yhteistyömuotoja
- sosiaalinen kirjastotyö (esim. laitoskirjastotyö, kotikirjastopalvelu)
- kirjastoautotoiminta
Opiskelumateriaali
Guidelines for libraries serving hospital patients and the elderly and disabled in long-term care facilities. International Federation of Library Associations and Institutions IFLA Professional Reports, Nr. 61/2000.
Saatavana: http://www.ifla.org/files/assets/hq/publications/professional-report/61.pdf
Librarians as community partners: an outreach handbook. Edited by Carol Smallwood. American library Association 2010.
Saatavana: http://libts.seamk.fi:2048/login?url=http://site.ebrary.com/lib/seamkebrary/docDetail.action?docID=10469305 (Ebrary)
Mobile Library Guidelines. IFLA Professional Report No. 123 / 2010.
Saatavana: http://www.ifla.org/files/assets/hq/publications/professional-report/123.pdf
Muu opiskelumateriaali ilmoitetaan opintojakson alussa.
Opetusmuoto / Opetusmenetelmät
Luennot, ryhmäkeskustelut, kirjalliset tehtävät.
Arviointikriteerit
Tyydyttävä (1-2)
Opiskelija osaa kertoa hakeutuvan kirjastotyön tärkeimmät osa-alueet, tehtävät ja keskeiset asiakasryhmät. Opiskelija tunnistaa tärkeimmät yhteistyötahot ja yhteistyön muodot esimerkiksi kunnan vanhustyön kanssa.
Hyvä (3-4)
Opiskelija osaa analysoida hakeutuvaa kirjastotyötä ja sen tulevaisuudennäkymiä. Hän osaa valita eri asiakasryhmille sopivia yhteistyötapoja. Opiskelija osaa kertoa yhteistyöstä eri tahojen kanssa ja hän osaa myös nimetä uusia mahdollisuuksia yhteistyön kehittämisessä.
Kiitettävä (5)
Opiskelija osaa monipuolisesti pohtia hakeutuvan kirjastotyön nykytilannetta ja tulevaisuudennäkymiä. Hän osaa myös selittää sen merkityksen osana kirjastotyötä ja kunnallisia palveluja. Opiskelija osaa valita ja toteuttaa eri asiakasryhmille sopivia työmuotoja. Opiskelija osaa arvioida yhteistyötä eri tahojen kanssa ja hän on aktiivinen sen kehittämisessä.
Arviointimenetelmät
Ryhmätyö 30 %, kirjalliset tehtävät 70 %.
Harjoittelu
Opintojaksoon ei kuulu harjoittelua.
Takaisin