Informaatiolukutaito
Rakennetyyppi: | Opintojakso |
Koodi: | KH18KIPE010 |
Tyyppi: | Valinnainen |
---|
Taso: | AMK |
Laajuus: | 5.0 op |
Vastuuopettaja: | Mäkinen-Laitila, Sari |
---|
Opettajatiimi: | Jokitalo, Päivi |
Opetuskieli: | Suomi |
Osaamistavoitteet
Opintojakson osaamistavoitteet ovat:
1. opiskelija hahmottaa informaatiolukutaidon osa-alueet ja tunnistaa sen erilaiset määritelmät ja lähikäsitteet (digitaalinen lukutaito, medialukutaito, translukutaito jne.)
2. opiskelija ymmärtää, mitä informaatiolukutaidon osa-alueet käytännössä tarkoittavat
- ongelman / tiedontarpeen määrittely ja tiedonlähteiden tuntemus ja valinta
- hakustrategiat ja tiedonhaku
- tiedon ja tiedonlähteiden arviointi
- tiedon työstäminen ja jakaminen
- tiedonhallinnan eettisyys ja laillisuus
3. opiskelija tunnistaa eri toimijat ja niiden roolit informaatiolukutaidon opetuksessa: eri kirjastotyypit ja kirjastohenkilökunta, oppilaitokset ja opetushenkilöstö, lasten vanhemmat
4. opiskelija tutustuu informaatiolukutaidon opetuksen integrointiin ja upottamiseen oppimissisältöihin esimerkkien kautta
Opiskelijan työmäärä
Työmäärä yhteensä 130 h.
Edeltävät opinnot / Suositellut valinnaiset opinnot
Kirjastopedagogiikka ja mediakasvatus
Sisältö
- Informaatiolukutaidon teoreettiset perusteet
- Informaatiolukutaidon osa-alueet ja niiden opetus
- Informaatiolukutaidon integrointi sisältöihin eri kohderyhmille
- Opetus- ja kirjastohenkilökunnan yhteistyö ja sen merkitys IL-taitojen opetuksessa
- Käytännön esimerkkejä integroidusta / upotetusta informaatiolukutaidon opetuksesta
Opiskelumateriaali
Bartlett, Jamie and Miller, Carl (2011) Truth, lies and the internet: a report into young people’s digital fluency. London: Demos. http://www.demos.co.uk/publications/truth-lies-and-the-internet
Carbery, Alan (2012) Information literacy through inquiry: using problem-based learning in information literacy instruction. LILAC 2012 Conference.
http://www.slideshare.net/acarbery/information-literacy-through-inquiry-using-problembased-learning-in-information-literacy-instruction
Finding, using and managing information : Nursing, midwifery, health and social care information literacy competencies (2011) London: Royal College of Nursing. http://www.rcn.org.uk/__data/assets/pdf_file/0007/357019/003847.pdf
Godwin, P. ja Parker, J. (eds.) (2012) Information Literacy Beyond Library 2.0. London: Facet. ISBN: 978-1-85604-762-3
Ifla Media and Information Literacy Recommendations (2011) IFLA http://www.ifla.org/en/publications/ifla-media-and-information-literacy-recommendations
Webber, Sheila (updated by Moira Bent in 2008) The Seven Headline Skills expanded. SCONUL http://www.sconul.ac.uk/groups/information_literacy/headline_skills.html
Weiner, Sharon (2011) Information literacy and the Workforce: A Review. Education Libraries, 34 (2). s. 7-14. http://units.sla.org/division/ded/educationlibraries/34-2.pdf
Why information literacy? Information Literacy Toolkit (2011) Open University, UK.
http://www.open.ac.uk/iltoolkit/
Muu erikseen opetuksen yhteydessä ilmoitettava materiaali
Opetusmuoto / Opetusmenetelmät
Luennot ja ryhmätyöt ja -keskustelut, verkko-opetus, harjoitukset: verkkokeskustelu, opetustuokion suunnitelma, relevanttien aineistojen etsiminen ja kuvailu.
Arviointikriteerit
Ilmoitetaan opintojakson alussa.
Arviointimenetelmät
Ilmoitetaan opintojakson alussa.
Harjoittelu
Opintojaksoon ei sisälly harjoittelua.
Takaisin