Viestintä ja media sosiaalialan työssä

Rakennetyyppi: Opintojakso
Koodi: SOSAVY10
Tyyppi: Valinnainen
Taso: AMK
Laajuus: 4.0 op
Opetuskieli: Suomi

Opinnon toteutukset, suunniteltu opiskeluvuosi ja lukukausi

Opetussuunnitelma  Lukukausi  Laajuus  Kauden alkupvm.  Kauden loppupvm.
SOSALA-2015   4-S   4.0   2018-08-01   2018-12-31  
SOSALA-2016   4-S   4.0   2019-08-01   2019-12-31  

Osaamistavoitteet

Opiskelija tunnistaa median ja viestinnän yhteiskunnallisen merkityksen sosiaalialan eri toimintojen näkökulmasta. Opiskelija osaa analysoida eri intressitahojen esille nostamia mediasisältöjä kriittisesti. Hän osaa selittää median diskursiivisia käytänteitä sekä tunnistaa merkityksiä ja mielikuvia. Hän osaa soveltaa yhteiskunnallisen vaikuttamisen ja viestinnän keinoja.Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa valtaistavaa ja vaikuttavaa sosiaalityötä yhdessä kansalaisten, median ja muiden sidosryhmien kanssa. Opiskelija osaa argumentoida ja hankkia tietoa. Hän osaa soveltaa työyhteisöviestinnän periaatteita ja toimintamuotoja työyhteisön sisäisessä ja ulkoisessa viestinnässä. Hän tuntee sosiaalisen median ammatillisen etiketin. Opiskelija osaa tarkastella viestintää kestävän kehityksen kannalta.

Opiskelijan työmäärä

106 tuntia

Edeltävät opinnot / Suositellut valinnaiset opinnot

tutkinto-ohjelman perusopinnot pääosin, opintojakso Viestintätaidot

Sisältö

- mediataju
- yhteiskunnallinen vaikuttaminen osana valtaistavaa sosiaalityötä
- yhteisöviestinnän perusteet
- viestinnän eettiset ohjeet ja lainsäädäntö
- sosiaalinen media viestintäympäristönä

Opiskelumateriaali

-Fairclough, N. 2010. Critical Discourse Analysis. The Critical Study of Language. 2. ed. Harlow: Pearson education.
-Heikkilä, H., Ahva, L., Siljamäki, J., & Valtonen, S. 2012. Kelluva kiinnostavuus: Journalismin merkitys ihmisten sosiaalisissa verkostoissa. Kustannusosakeyhtiö Vastapaino.
-Johansson, M., Nuolijärvi, P. & Pyykkö, R. (toim.) 2011. Asiantuntijan kielelliset käytännöt. Suomalaisen Kirjallisuuden Seura.
-Journalistin ohjeet 2014. Saatavana: http://www.journalistiliitto.fi/pelisaannot/journalistin-ohjeet/
- Juholin, E. Kuutti, H. 2006. Mediapeli anatomia ja keinot. 3. p. Infor.
-Parton, N. 2002. Postmodern and Constructionist Approaches to Social Work. Teoksessa: R. Adams & L.Dominelli & M. Payne,
(toim.): Social Work. Themes Issues and Critical Debates. 237–244. Palgrave Macmillian. Basingstoke.
- Pönkä, H. 2014. Sosiaalisen median käsikirja. Docendo Oy.
-Rahikka, A. 2013. Dialogi auttavissa verkkopalveluissa. Sosiaali- ja terveysjärjestöjen ammattilaisten kertomuksia kommunikaatiosta. Saatavana: https://helda.helsinki.fi/bitstream/handle/10138/41885/rahikka_vaitoskirja.pdf?sequence=1
-Väliverronen, E. 2011. Journalismi murroksessa. Gaudeamus.

Opetusmuoto / Opetusmenetelmät

Opintojaksosta on olemassa seuraavat vaihtoehtoiset toteutustavat:
1. Kontatiopetus ja tentti
2. Monimuoto-opetus sisältäen johdantoluennon, verkko-opetuksen ja oppimistehtävät
3. Mediatekstianalyysi
4. Opinnollistaminen

Arviointikriteerit

Arviointi 1-5.
Taso 5:
Opiskelija osaa arvioida ja analysoida eri medialähteiden tuottamia sisältöjä kriittisesti. Hän osaa toimia valtaistavan sosiaalityön periaatteiden mukaisesti kansalaisten, median ja muiden sidosryhmien verkostossa. Opiskelija osaa nähdä omien arvojensa ja asenteidensa vaikutukset toimintaansa.
Taso 3-4:
Opiskelija osaa erotella viestinnän sisältöjä ja nostaa käsiteltäväksi kansalaisten valtaistamisen kannalta oleellisia aiheita. Opiskelija tunnistaa omia arvojaan ja asenteitaan sekä tiedostaa vastuunsa viestinnän tehtävissä.
Taso 1-2:
Opiskelija tunnistaa median ja viestinnän yhteiskunnallisen merkityksen sekä hahmottaa median käyttämien diskursiivisten käytänteiden kokonaisuuden. Opiskelija tunnistaa oman viestintäkäyttäytymisensä ja siihen liittyvät asenteet.

Arviointimenetelmät

Arvioinnin kohteet määräytyvät toteutustavan mukaan. Arvioinnin kohteet esitellään toteutuksen alussa.

Harjoittelu

opintojakso ei sisällä harjoittelua

Lisätietoja

opintojakso on vaihtoehtoinen seuraavien opintojaksojen kanssa:
- Rakenteellinen sosiaalityö
- Yhteisöihin suuntautuva sosiaalityö
- Valtaistava sosiaalityö

Takaisin