Viestintä ja media sosiaalialan työssä
Rakennetyyppi: | Opintojakso |
Koodi: | SOSAVY10 |
Tyyppi: | Valinnainen |
---|
Taso: | AMK |
Laajuus: | 4.0 op |
Opetuskieli: | Suomi |
Opinnon toteutukset, suunniteltu opiskeluvuosi ja lukukausi
Opetussuunnitelma   | Lukukausi   | Laajuus   | Kauden alkupvm.   | Kauden loppupvm. |
SOSALA-2015   |
4-S   |
4.0   |
2018-08-01   |
2018-12-31   |
SOSALA-2016   |
4-S   |
4.0   |
2019-08-01   |
2019-12-31   |
Osaamistavoitteet
Opiskelija tunnistaa median ja viestinnän yhteiskunnallisen merkityksen sosiaalialan eri toimintojen näkökulmasta. Opiskelija osaa analysoida eri intressitahojen esille nostamia mediasisältöjä kriittisesti. Hän osaa selittää median diskursiivisia käytänteitä sekä tunnistaa merkityksiä ja mielikuvia. Hän osaa soveltaa yhteiskunnallisen vaikuttamisen ja viestinnän keinoja.Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa valtaistavaa ja vaikuttavaa sosiaalityötä yhdessä kansalaisten, median ja muiden sidosryhmien kanssa. Opiskelija osaa argumentoida ja hankkia tietoa. Hän osaa soveltaa työyhteisöviestinnän periaatteita ja toimintamuotoja työyhteisön sisäisessä ja ulkoisessa viestinnässä. Hän tuntee sosiaalisen median ammatillisen etiketin. Opiskelija osaa tarkastella viestintää kestävän kehityksen kannalta.
Opiskelijan työmäärä
106 tuntia
Edeltävät opinnot / Suositellut valinnaiset opinnot
tutkinto-ohjelman perusopinnot pääosin, opintojakso Viestintätaidot
Sisältö
- mediataju
- yhteiskunnallinen vaikuttaminen osana valtaistavaa sosiaalityötä
- yhteisöviestinnän perusteet
- viestinnän eettiset ohjeet ja lainsäädäntö
- sosiaalinen media viestintäympäristönä
Opiskelumateriaali
-Fairclough, N. 2010. Critical Discourse Analysis. The Critical Study of Language. 2. ed. Harlow: Pearson education.
-Heikkilä, H., Ahva, L., Siljamäki, J., & Valtonen, S. 2012. Kelluva kiinnostavuus: Journalismin merkitys ihmisten sosiaalisissa verkostoissa. Kustannusosakeyhtiö Vastapaino.
-Johansson, M., Nuolijärvi, P. & Pyykkö, R. (toim.) 2011. Asiantuntijan kielelliset käytännöt. Suomalaisen Kirjallisuuden Seura.
-Journalistin ohjeet 2014. Saatavana: http://www.journalistiliitto.fi/pelisaannot/journalistin-ohjeet/
- Juholin, E. Kuutti, H. 2006. Mediapeli anatomia ja keinot. 3. p. Infor.
-Parton, N. 2002. Postmodern and Constructionist Approaches to Social Work. Teoksessa: R. Adams & L.Dominelli & M. Payne,
(toim.): Social Work. Themes Issues and Critical Debates. 237–244. Palgrave Macmillian. Basingstoke.
- Pönkä, H. 2014. Sosiaalisen median käsikirja. Docendo Oy.
-Rahikka, A. 2013. Dialogi auttavissa verkkopalveluissa. Sosiaali- ja terveysjärjestöjen ammattilaisten kertomuksia kommunikaatiosta. Saatavana: https://helda.helsinki.fi/bitstream/handle/10138/41885/rahikka_vaitoskirja.pdf?sequence=1
-Väliverronen, E. 2011. Journalismi murroksessa. Gaudeamus.
Opetusmuoto / Opetusmenetelmät
Opintojaksosta on olemassa seuraavat vaihtoehtoiset toteutustavat:
1. Kontatiopetus ja tentti
2. Monimuoto-opetus sisältäen johdantoluennon, verkko-opetuksen ja oppimistehtävät
3. Mediatekstianalyysi
4. Opinnollistaminen
Arviointikriteerit
Arviointi 1-5.
Taso 5:
Opiskelija osaa arvioida ja analysoida eri medialähteiden tuottamia sisältöjä kriittisesti. Hän osaa toimia valtaistavan sosiaalityön periaatteiden mukaisesti kansalaisten, median ja muiden sidosryhmien verkostossa. Opiskelija osaa nähdä omien arvojensa ja asenteidensa vaikutukset toimintaansa.
Taso 3-4:
Opiskelija osaa erotella viestinnän sisältöjä ja nostaa käsiteltäväksi kansalaisten valtaistamisen kannalta oleellisia aiheita. Opiskelija tunnistaa omia arvojaan ja asenteitaan sekä tiedostaa vastuunsa viestinnän tehtävissä.
Taso 1-2:
Opiskelija tunnistaa median ja viestinnän yhteiskunnallisen merkityksen sekä hahmottaa median käyttämien diskursiivisten käytänteiden kokonaisuuden. Opiskelija tunnistaa oman viestintäkäyttäytymisensä ja siihen liittyvät asenteet.
Arviointimenetelmät
Arvioinnin kohteet määräytyvät toteutustavan mukaan. Arvioinnin kohteet esitellään toteutuksen alussa.
Harjoittelu
opintojakso ei sisällä harjoittelua
Lisätietoja
opintojakso on vaihtoehtoinen seuraavien opintojaksojen kanssa:
- Rakenteellinen sosiaalityö
- Yhteisöihin suuntautuva sosiaalityö
- Valtaistava sosiaalityö
Takaisin