Laadulliset ja määrälliset tutkimusmenetelmät

Rakennetyyppi: Opintojakso
Koodi: KFG11BKIT02
Tyyppi: Pakollinen
Taso: AMK
Laajuus: 4.0 op
Vastuuopettaja: Hietaniemi, Elina
Opettajatiimi: Palomäki, Sirkka-Liisa ; Perttula, Katariina ; Latva-Somppi, Hilkka
Opetuskieli: Suomi

Opinnon toteutukset, suunniteltu opiskeluvuosi ja lukukausi

Opetussuunnitelma  Lukukausi  Laajuus  Kauden alkupvm.  Kauden loppupvm.
VANTYO-2013   2-K   2.0   2015-01-02   2015-07-31  
VANTYO-2013   3-S   2.0   2015-08-01   2015-12-31  
VANTYO-2014   2-K   2.0   2016-01-01   2016-07-31  
VANTYO-2014   3-S   2.0   2016-08-01   2016-12-31  

Osaamistavoitteet

Opiskelija tunnistaa laadullisen ja määrällisen tutkimuksen teoreettiset, menetelmälliset ja eettiset lähtökohdat. Opiskelija osaa asettaa tutkimuksen lähestymistapaan sopivan kysymyksen. Hän osaa toteuttaa tutkimusprosessin laadullisen tutkimuksen perusmenetelmin. Hän osaa suunnitella ja toteuttaa määrällisen tutkimuksen tutkimusprosessin, rakentaa aineistonkeruuvälineen ja käyttää SPSS -tilastointiohjelmaa. Opiskelija osaa tehdä ehdotuksia tutkimustiedon soveltamisesta vanhustyön käytäntöön.

Opiskelijan työmäärä

104h

Edeltävät opinnot / Suositellut valinnaiset opinnot

Kehittämis- ja tutkimustyön perusteet

Sisältö

Laadullisen ja määrällisen tutkimuksen peruskäsitteet, kysymyksenasettelu, tutkimussuunnitelma ja -prosessi, tiedonkeruuvälineen suunnittelu, muuttujien mitta-asteikot, otanta. Laadullisten aineistojen keruun ja analyysin perusmenetelmät, Määrällisen aineiston analysointi SPSS -tiastointiohjelmalla, tulosten havainnollistaminen ja raportointi, tutkimuksen eettisyys ja luotettavuus, tiedon tuottaminen ja tulosten soveltaminen vanhustyön käytäntöön ja sen kehittämiseen

Opiskelumateriaali

Ernvall, R. Ernvall, S. ja Kaukkila, H-S. 2002. Tilastollisia menetelmiä sosiaali- ja terveysalalle. WSOY. Saatavuus: http://plari.amkit.fi/vwebv/holdingsInfo?sk=fi_FI&bibId=42650

Heikkilä, T. 2008. Tilastollinen tutkimus. Edita. Saatavuus: http://plari.amkit.fi/vwebv/holdingsInfo?sk=fi_FI&bibId=82129

Kylmä, J. & Juvakka, T. 2007. Laadullinen terveystutkimus. Edita. Saatavuus: https://plari.amkit.fi/vwebv/search?searchArg1=laadullinen+terveystutkimus&argType1=&sortBy=BUB_DATE_DESCphrase&searchCode1=TKEY&combine2=and&searchArg2=&argType2=any&searchCode2=GKEY&combine3=and&searchArg3=&argType3=any&searchCode3=GKEY&year=2011-2013&yearOption=range&fromYear=2007&toYear=&location=all&place=all&type=all&language=all&recCount=25&searchType=2&page.search.search.button=Hae

Hirsjärvi & Hurme. 2008. Tutkimushaastattelu. Teemahaastattelun teoria ja käytäntö. Helsinki: Yliopistopaino. (sov.osin) Saatavuus: http://plari.amkit.fi/vwebv/holdingsInfo?sk=fi_FI&bibId=82336

Opetusmuoto / Opetusmenetelmät

Luennot ja harjoitustehtävät

Arviointikriteerit

Taso 5. Opiskelija osaa analysoida laadullisen ja määrällisen tutkimuksen teoreettisia, menetelmällisiä ja eettisiä lähtökohtia. Opiskelija osaa toteuttaa ja perustella tutkimusprosessin. Hän osaa valita tutkimukseen soveltuvia aineistoja, suunnitella aineistonkeruuta ja analysoida aineistoja laadullisen tutkimuksen perusmenetelmin sekä SPSS-tilastointiohjelmalla. Opiskelija osaa raportoida ja havainnollistaa tulokset sekä tuottaa johtopäätöksiä käytännön vanhustyön kehittämiseen.
Taso 3. Opiskelija osaa vertailla laadullisen ja määrällisen tutkimuksen lähestymistapoja, kysymyksenasettelua ja menetelmiä. Opiskelija osaa toteuttaa tutkimusprosessin ja huomioida eettiset tekijät. Hän osaa käyttää laadulliseen ja määrälliseen tutkimukseen soveltuvia tiedonkeruumenetelmiä sekä analysoida aineistoja SPSS-tilastointiohjelmalla sekä laadullisen tutkimuksen perusmenetelmin. Opiskelija osaa raportoida ja havainnollistaa tutkimuksen tuottamaa tietoa sekä tehdä johtopäätöksiä vanhustyön käytännön kehittämiseen.
Taso 1. Opiskelija osaa kuvailla laadullista ja määrällistä tutkimuksen lähestymistapaa ja menetelmiä. Opiskelija osaa toteuttaa ohjauksessa tutkimusprosessin laadullisen ja määrällisen tutkimuksen perusmenetelmin. Opiskelija tietää tutkimuseettiset normit. Opiskelija osaa kuvata esimerkkejä tutkimustiedon soveltamista vanhustyön käytäntöön.

Arviointimenetelmät

Luennot, harjoitustehtävät

Lisätietoja

4 op (TKI-pistettä)

Takaisin