Hyvinvointiteknologia
Rakennetyyppi: | Opintojakso |
Koodi: | SOSAPJ90 |
Tyyppi: | Valinnainen |
---|
Taso: | AMK |
Laajuus: | 3.0 op |
Vastuuopettaja: | Koivula, Anna-Kaarina |
---|
Opetuskieli: | Suomi |
Opinnon toteutukset, suunniteltu opiskeluvuosi ja lukukausi
Opetussuunnitelma   | Lukukausi   | Laajuus   | Kauden alkupvm.   | Kauden loppupvm. |
SOSALA-2015   |
4-S   |
3.0   |
2018-08-01   |
2018-12-31   |
SOSALA-2016   |
4-S   |
3.0   |
2019-08-01   |
2019-12-31   |
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa tunnistaa teknologian mahdollisuuksia hyvinvointipalveluissa ja yhteiskunnassamme. Opiskelija osaa tunnistaa käyttäjälähtöisen teknologian mahdollisuuksia ja rajoitteita osallistumisen ja toimintakyvyn edistämiseksi. Opiskelija osaa kuvata ja pohtia hyvinvointiteknologian eettisiä kysymyksiä.
Opiskelijalla on valmiudet digitaalisen tarinan laatimiseen.
Opiskelijan työmäärä
80 tuntia
Edeltävät opinnot / Suositellut valinnaiset opinnot
edeltäviä opintoja ei tarvita
Sisältö
- hyvinvointiteknologia, digitaalinen tarina
- eri asiakasryhmien erityistarpeet
- opiskelija tuottaa valitsemastaan teemasta valitsemalleen asiakasryhmälle soveltuvan noin 10 min digitaalisen tarinan
- tarinan sisällön voi valita oman mielenkiinnon mukaan
- kulttuuri (esim. ajanviete, ympäristö, luonto, harrastukset, hengelliset, ennen vanhaan)
- liikunta (esim. liikuntaneuvonta, jumppa, rentoutus)
- terveys (esim. terveysneuvonta, kauneus- ja hyvinvointi)
- tietokanava (esim. neuvonta, tietoiskut, tekninen tuki)
- muu aihe
Opiskelumateriaali
- Leikas 2014. Ikäteknologia.
- Riikonen & Palomäki 2014. Seurantateknologia muistisairaan ihmisen näkökulmasta - autonomiaa vai tunkeilevuutta? Gerontologia 2014:3.
- Tekes 298/2013. Uskallus ja innovaatiot. Uusia näkökulmia suomalaisiin sosiaali- ja terveyspalveluihin.
Linkki:http://www.tekes.fi/globalassets/julkaisut/uskallus_ja_innovaatiot_katsaus.pdf
- Suhonen & Siikanen 2007. Hyvinvointiteknologia sosiaali- ja terveysalalla –hyöty vai haitta?
Linkki:https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/20730/Suhonen_Liisa_Lamk_2007.pdf?sequence=1
Movie maker –ohje
- muu Moodlesta löytyvä opiskelumateriaali
Opetusmuoto / Opetusmenetelmät
työpajakokoontumiset, digitarinan laatiminen, digitarinan esittäminen, ACP-yhteys
Arviointikriteerit
Arviointi hyväksytty/hylätty.
Hyväksytty: Opiskelija on tuottanut digitaalisen tarinan. Opiskelija osaa itsearvioinnissa pohtia hyötyjä ja haittoja yksilön, yhteisön ja yhteiskunnan näkökulmasta. Opiskelija osaa tunnistaa hyvinvointiteknologiaan liittyviä eettisiä kysymyksiä.
Hylätty: Opiskelija ei ole palauttanut digitaalista tarinaa tai lopullinen tuotos on hyvin puutteellinen. Itsearviointi on puutteellinen.
Arviointimenetelmät
osallistuminen, digitarinan arviointi, itsearviointi
Harjoittelu
opintojakso ei sisällä harjoittelua
Lisätietoja
opintojakso on vaihtoehtoinen seuraavien opintojaksojen kanssa:
- Teknologia ja arki
- Kommunikaation apuvälineet
- Digitaalisuus sosionomin työkentillä
Takaisin