Sosiaalialan työn teoreettiset perusteet
Rakennetyyppi: | Opintojakso |
Koodi: | KFG11B0031 |
Taso: | AMK |
Laajuus: | 2.0 op |
Vastuuopettaja: | Hietaniemi, Elina |
---|
Opettajatiimi: | Perttula, Katariina |
Opetuskieli: | Suomi |
Osaamistavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa jäsentää sosiaalialan tietoperustan monitieteisenä kokonaisuutena. Opiskelija tunnistaa sosiaalialan työn luonteen ihmisen yhteisö- ja yhteiskuntasuhteeseen sidoksissa olevana ja reflektiivisenä toimintana. Opiskelija osaa kuvata sosiaalityön historiallisen kehityksen pääpiirteet Suomessa ja ajankohtaiset ammatilliset toiminta-alueet. Opiskelija osaa määritellä sosiaalityön tavoitteet ja niiden kytkennät sosiaalialan työn taustalla oleviin arvoihin, ihmiskäsityksiin, teoriamalleihin ja eettisiin periaatteisiin. Opiskelija harjaantuu käyttämään keskustelussa ja kirjoittamisessa sosiaalialan työn peruskäsitteitä ja tarkastelemaan monipuolisesti sosiaalialan työtä ammatillisena toimintana.
Opiskelijan työmäärä
Ilmoitetaan opintojakson alussa.
Edeltävät opinnot / Suositellut valinnaiset opinnot
Edeltäviä opintoja ei tarvita.
Sisältö
Sosiaalityön ja sosiaalialan työn käsitteet ja ala; Sosiaalialan työn historia, Toimintamuodot ja tekijät; Sosiaalialan työtä jäsentävät teoriamallit; Osaaminen ja ammatillisuus sosiaalityössä; Asiakaslähtöisyys ; Sosiaalialan eettiset periaatteet; Tavoitteellinen työprosessi sosiaalityössä.
Opiskelumateriaali
Koskinen, S. 2010. Gerontologinen sosiaalityö. Teoksessa Gerontologia ja Seppänen, M. 2006 Gerontologinen sosiaalityö tai Ylinen, Satu. 2008. Gerontologinen sosiaalityö - tiedonmuodostus ja asiantuntijuus; Arki, arvot, elämä, etiikka - Sosiaalialan ammattilaisen eettiset ohjeet. Soveltuvin osin seuraavat teokset; Seppänen, M & Karisto, A (toim.) 2007. Vanhuus ja Sosiaalityö : Raunio, K. 2004. Olennainen sosiaalityössä; Kananoja, Lähteinen & Marjamäki (toim.) 2011. Sosiaalityön käsikirja; Suomi, A & Hakonen, S (toim.) 2008. Kuluerästä voimavaraksi. Laitinen , M & Pohjola A (toim.) 2010. Asiakkuus sosiaalityössä; Ströberg-Jakka, Minna & Karttunen Teija (toim.) Sosiaalityön haasteet.
Opetusmuoto / Opetusmenetelmät
Luennot, ryhmätyöskentely ja kotikoe
Arviointikriteerit
Arviointikriteerit ilmoitetaan opintojakson alussa.
Arviointimenetelmät
Aktiivinen osallistuminen kontaktiopetukseen, Koe (arviointi 1-5)
Takaisin