Leikkivä lapsi ja liikkuva nuori

Rakennetyyppi: Opintojakso
Koodi: KG10BP046
Tyyppi: Pakollinen
Taso: AMK
Laajuus: 4.0 op
Vastuuopettaja: Svahn, Tarja
Opettajatiimi: Hautamäki, Minna ; Mäntykivi, Pirkko ; Koivisto, Marjut
Opetuskieli: Suomi

Opinnon toteutukset, suunniteltu opiskeluvuosi ja lukukausi

Opetussuunnitelma  Lukukausi  Laajuus  Kauden alkupvm.  Kauden loppupvm.
FYSTER-2015   3-K   4.0   2018-01-01   2018-07-31  
FYSTER-2016   3-K   4.0   2019-01-01   2019-07-31  

Osaamistavoitteet

Opiskelija
- käyttää näyttöön perustuvaa tietoa opiskellessaan lasten ja nuorten fysioterapiaa
- tietää lapsen ja nuoren kasvun ja kehityksen vaiheet ja osaa soveltaa teoreettista tietoa suunnitellessaan lasten ja nuorten fysioterapiaa
- osaa kohdata luontevasti eri - ikäisiä lapsia ja nuoria ja oppii havainnoimaan ja analysoimaan heidän liikkumistaan ja toimintaansa
- osaa kertoa liikkumisen/ liikunnan merkityksestä lapsen ja nuoren kokonaiskehitykselle
- osaa ohjata eri-ikäisille lapsille leikki- ja liikuntatuokioita yksilö – ja ryhmätilanteissa

Sisältö

- Lapsen ja nuoren kasvu ja kehitys
- Lapsen ja nuoren kohtaaminen sekä toiminnan analysointi ja mittaaminen eri tilanteissa
- Lapsen ja nuoren kasvua ja kehitystä tukevat toiminnot
- Terveysneuvonta perheen eri elämäntilanteissa
- Lapsen/nuoren leikin ja liikkumisen ohjaaminen

Opiskelumateriaali

Kirjallisuus

Arvonen, S. 2007. Meidän perhe liikkuu. Helsinki:WSOY.
Autio, T. & Kaski, S. 2005. Ohjaamisen taito. Liikunta tukemassa lapsen ja nuoren kasvua. Edita.
Ayers, A.J. 2008.Aistimusten aallokossa: sensorisen integraation häiriö ja terapia. Jyväskylä: PS_kustannus
Chamber, M.& Sugden,D. 2006. Early years movement skills: Description, Diagnosis and Intervention. Great Britain: Whurr Publishers.
Elämänkaariajattelu lasten kuntoutuksessa. 2006.Vajaaliikkeisten kunto ry.
Gallahue, D., Ozmun,J.& Goodway, J. 2012. Understanding motor development: Infants, Children, Adolescents, Adults. 7.uud.p. New York: The McGraw-Hill Companies.
Hakkarainen, H. & al. 2009.Lasten ja nuorten urheiluvalmennuksen perusteet. VK-kustannus.
Halme, T. 2008. Fyysismotorinen suorituskyky ja sitä selittävät tekijät 3-8- vuotiailla lapsilla. Jyväskylä: liikunnan ja kansanterveyden edistämissäätiö LIKES
Hämäläinen, K et al 2015 : Lasten ja nuorten hyvä harjoittelu.VK-kustannus
Ilander O.2010: Nuoren urheilijan ravitsemus – eväät parempaan elämään. VK-kustannus.
Kannas, L. (toim). 2004.Koululaisten terveys ja terveyskäyttäytyminen muutoksessa. WHO-koululaistutkimus 20 vuotta. Jyväskylän yliopisto. Terveyden tutkimuskeskus.
Karlilng, M., Ojanen,T., Siven, T., Vihunen, R., Vilen, M. Lapsen aika. Helsinki:WSOY
Karvonen, P. & Siren-Tiusanen, H. & Vuorinen, R. 2003. Varhaisvuosien liikunta. VK-kustannus.
Kauranen, K. 2011. Motoriikan säätely ja motorinen oppiminen. Helsinki: Liikuntatieteellinen seura ry.
Keltikangas- Järvinen, L. 2012.Pienen lapsen sosiaalisuus. Helsinki: WSOY
Kronqvist, E-L & Kumåpulainen, K. 2011.Lapsuuden oppimisympäristöt: eheä polku varhaiskasvatuksesta kouluun. Helsinki: WSOYpro Oy
Koivikko, M. & Sipari, S. 2006. Lapsen ja nuoren hyvä kuntoutus. Vajaaliikkeisten kunto ry.
Lewitt, S. 2003. Treatment of Cerebral Palsy and Motor Delay. Blackwell Publishing.
Matila, M. 2006. Kehitysvammaisten lasten psykomotoriset valmiudet: arviointilomake fysioterapeuteille. AMK-opinnäytetyö. Savonia-ammattikorkeakoulujulkaisusarja.
Matikainen, E., Aro, T., Huunan-Seppälä, A., Kivekäs, J., Kujala, S. & Tola, S. 2004. Toimintakyky -arviointi ja kliininen käyttö. Duodecim.
Partridge, C. 2002. Neurological Physiotherapy. Whurr Publishers. Ltd.
Pihko H, Haataja L,Rantala H ( toim).Lastenneurologia. DUOECIM 2015
Salpa, P. 2007. Lapsen liikkumisen kehitys, ensimmäinen ikävuosi. Gummerus Kirjapaino Oy, Jyväskylä.
Salpa, P. & Autti-Rämö I. 2010. Lapsen ensimmäinen vuosi; kehitys ei etene odotetusti, mitä tehdä? Helsinki: Tammi
Sandström, M. 2010. Psyyke ja aivotoiminta. Neurologinen näkökulma. WSOYpro Oy
Sherborne, V. 2000. Lasten kokonaiskehitystä tukeva liikunta: yleisopetus, erityisopetus ja esiopetus. 2.painos. Helsinki. Kehitysvammaliitto ry
Talvitie, U et al. 1998. Lasten karkeamotoristen taitojen arviointi fysioterapiassa. Jorvin karkeamotorinen testi 5-vuotiaille. Terveystieteen laitoksen julkaisuja. 7/1998. Jyväskylän yliopisto.
Wegloop, M.V. & Spliid, L. 2008. Leikitä vauvaa; liikuntaleikkejä 0-12 kuukauden ikäisille. helsinki:WSOY
Yack, E. & Sutton, S. & Aquilla, P. (toim.) 2001. Leikki linkkinä lapseen. PS-kustannus... Sillanpää, M. et al. (toim.) 1996. Lasten neurologia. Duodecim.
Zimme Renate 2011: Psykomorotiikian käsikirja – teoriaa ja käytäntöä lasten pskomotoriseen tutkimiseen.VK-kustannus

Opetusmuoto / Opetusmenetelmät

Tutoriaali-istunnot, asiantuntijaluennot, harjoitukset, seminaarityö

Arviointimenetelmät

- seminaarityöt arvioidaan numeerisesti
- kirjallinen loppukoe koko opintojakson lopussa

Takaisin