Innovaatiotoiminta ja toimintaympäristö
Rakennetyyppi: | Opintojakso |
Koodi: | KA26YPSO03 |
Tyyppi: | Pakollinen |
---|
Taso: | Ylempi AMK |
Laajuus: | 5.0 op |
Vastuuopettaja: | Esala, Jussi |
---|
Opetuskieli: | Suomi |
Opinnon toteutukset, suunniteltu opiskeluvuosi ja lukukausi
Opetussuunnitelma   | Lukukausi   | Laajuus   | Kauden alkupvm.   | Kauden loppupvm. |
B101-2014   |
1-S   |
5.0   |
2014-09-01   |
2014-12-31   |
Osaamistavoitteet
Opiskelija tuntee maaseutuun ja erityisesti maa- ja metsätalouden sekä bioenergian toimialoihin liittyvät alueelliset kehittämis- ja päätöksentekojärjestelmät ja osaa toimia joko osana niitä tai saatua tietoa hyödyntäen. Hän tuntee innovaatioteorian keskeiset käsitteet ja osaa toimia monipuolisesti organisaationsa kehittämiseksi hyödyntämällä ja rakentamalla omaa osaamistaan.
Opiskelijan työmäärä
Työmäärä yhteensä 135 h, mistä
- työjärjestyksessä olevaa opiskelua 45 h
- itsenäistä opiskelua 90 h
Edeltävät opinnot / Suositellut valinnaiset opinnot
Edeltäviä opintoja ei tarvita.
Sisältö
-Innovaatiotoimintaan liittyvät käsitteet
-Maaseutualan organisaatioiden innovaatioprosessin suunnittelu ja johtaminen sekä innovaatio- ja kehitystoiminnan arviointi.
-Käytäntölähtöinen innovaatiotoiminta, yhteistyöverkostot.
-Alueelliset innovaatiotoimijat ja innovaatiotoimintaa tukevat järjestelmät
-Yritysvierailut
Opiskelumateriaali
-Apilo, T., Taskinen, T. & Salkari, I. 2007. Johda innovaatioita.
Helsinki: alentum Media Oy.
-Mustikkamäki, N. & Sotarauta, M. (toim.) 2008. Innovaatioympäristön monet kasvot. Tampere University Press.
-Täydentyy opintojakson alkaessa
Opetusmuoto / Opetusmenetelmät
-Luennot
-Yksilötyöt
-Ryhmätyöt
-Yritysvierailut
Arviointikriteerit
Taso 1: Opiskelija osaa luotella keskeiset alueelliset innovaatiotoimijat ja tuntee pääpiirtein heidän toiminta-alan.
Taso 2: Opiskelija tuntee innovatioteorian perusteet ja ymmärtää innovaatiotoiminnan merkityksen maaseudun kehittämisessä. Hän tuntee hyvin ja pystyy hyödyntämään alueellisten innovaatiotoimijoiden ja aluekehittäjien toimintaa.
Taso 3: Opiskelija hallitsee innovaatioteorian keskeiset periaatteet. Hän kykkenee arvioimaan kriittisesti eri toimijoiden roolin maaseudun kehittämsistyössä.
Arviointimenetelmät
-Kirjallinen koe 30 %
-Tehtävät 40 %
-Vierailuraportit 30 %
Harjoittelu
Ei harjoittelua
Takaisin