Äidinkieli ja viestintä
Rakennetyyppi: | Opintojakso |
Koodi: | KGF11A0051 |
Taso: | AMK |
Laajuus: | 3.0 op |
Vastuuopettaja: | Hietaniemi, Elina |
---|
Opettajatiimi: | Sarvikas, Helena |
Opetuskieli: | Suomi |
Opinnon toteutukset, suunniteltu opiskeluvuosi ja lukukausi
Opetussuunnitelma   | Lukukausi   | Laajuus   | Kauden alkupvm.   | Kauden loppupvm. |
VANTYO-2013   |
1-S   |
2.0   |
2013-09-01   |
2013-12-31   |
VANTYO-2013   |
4-S   |
1.0   |
2016-08-01   |
2016-12-31   |
VANTYO-2014   |
1-S   |
2.0   |
2014-09-01   |
2014-12-31   |
VANTYO-2014   |
4-S   |
1.0   |
2017-08-01   |
2017-12-31   |
Osaamistavoitteet
Opiskelija ymmärtää asiatyylin ja kielenhuollon merkityksen kirjallisen viestinnän perustana. Hän on perehtynyt informaation eri tyyppeihin sekä niiden analysoimiseen ja tulkitsemiseen. Hän osallistuu puhe- ja kirjoittamistilanteisiin, joissa harjoitellaan argumentoimista ja kehitetään ajattelua. Hän osaa tavallisempien asiakirjojen laadinnan ja on selvillä tieteellisen kirjoittamisen keskeisistä säännöistä. Opiskelija harjoittelee esiintymistä suullisissa yksilö- ja ryhmätilanteissa sekä perehtyy kokous- ja neuvotteluviestintään.
Opiskelijan työmäärä
Ilmoitetaan opintojakson alussa.
Edeltävät opinnot / Suositellut valinnaiset opinnot
Edeltäviä opintoja ei tarvita.
Sisältö
Tutkimusviestintä, tieteellinen kirjoittaminen sekä dokumentointitavat; Tieteellinen essee, referaatti, raportti, posteri; Informaation lukutaito, mediatekstit; Asiakirjaviestinnän perusteet; Puheviestintätilanteisiin valmistautuminen, viestintätilanteissa toimiminen ja puheviestinnän arvioiminen; Vuorovaikutus, sanallinen ja sanaton ilmaisu, havainnollistamistavat; Kokous- ja neuvottelutaito
Opiskelumateriaali
Repo, Irma & Nuutinen, Tahvo 2003. Viestintätaito. Opas aikuisopiskelun ja työelämän vuorovaikutustilanteisiin. Otava
Saatavuus: https://plari.amkit.fi/vwebv/holdingsInfo?sk=fi_FI&bibId=45677
Opinnäytetyön ohjeet Seinäjoen ammattikorkeakoulu
Opettajan osoittama muu materiaali
Opetusmuoto / Opetusmenetelmät
Luennot, erityyppiset suulliset ja kirjalliset harjoitukset, itsenäiset tehtävät
Arviointikriteerit
Arviointikriteerit ilmoitetaan opintojakson alussa.
Arviointimenetelmät
Luennot, erityyppiset suulliset ja kirjalliset harjoitukset, itsenäiset tehtävät,
aktiivinen osallistuminen kontaktiopetukseen, oppimistehtävien suorittaminen, koe
(numeerinen arviointi 1-5)
Takaisin