Musiikkiterapia ja luovat terapiat vanhustyössä
Rakennetyyppi: | Opintojakso |
Koodi: | KFG11B0261 |
Taso: | AMK |
Laajuus: | 3.0 op |
Vastuuopettaja: | Hietaniemi, Elina |
---|
Opettajatiimi: | Kohtamäki, Tiina |
Opetuskieli: | Suomi |
Osaamistavoitteet
Opiskelija tuntee musiikkiterapian käytön ja periaatteet vanhustyössä. Opiskelija ymmärtää musiikkia työvälineenä ja saa oman työskentelyn kautta kokemuksen musiikin käytöstä vanhuksen terveyden ja hyvinvoinnin tukemisessa. Opiskelija reflektoi musiikkiterapian käyttömahdollisuuksia vanhustyössä kurssilla saamiensa musiikkiterapeuttisten kokemusten kautta. Opiskelija vahvistaa itseilmaisuaan ja virikkeitä esittävän taiteen käyttöön vanhustyössä. Opiskelija tuntee luovien terapioiden käyttöä kokonaistavaan Linda Levine Madorin TTAP-metodiin. Opiskelija osaa käyttää monipuolisia luovia kädentaitoja erilaisissa vanhus-, omais- ja työntekijäryhmissä ja ymmärtää luovien menetelmien vaikutukset elämänlaadun edistäjänä.
Opiskelijan työmäärä
Ilmoitetaan opintojakson alussa.
Edeltävät opinnot / Suositellut valinnaiset opinnot
Edeltäviä opintoja ei tarvita.
Sisältö
Musiikin terapeuttisen käytön perusteet ja lähtökohdat, Omakohtainen tutustuminen erilaisiin musiikkiteraputtisiin työskentelytapoihin, Musiikkiterapian soveltaminen vanhusten- ja vanhusryhmien kanssa työskentelyyn, Musiikki geronomin oman jaksamisen ja luovuuden tukijana, itseilmaisun ja oman luovuuden löytäminen vanhustyön välineeksi.
Luovia terapioita hyödyntävä ja kokonaistava TTAP-metodi ja siihen liittyviä harjoituksia.
Voimauttava valokuva
Opiskelumateriaali
Bojner-Horowitz, E. Bojner, G. 2007 Mielihyvää musiikista.(sov. osin)
Levine Madori, L. 2010. Therapeutic Thematic Arts Programming-menetelmä ikääntyneiden aikuisten hoidossa ja kuntoutuksessa. Hämeen ammattikorkeakoulu. Hämeenlinna.
Rankanen, M., Hentinen, M. Mantere, M-H. 2007. Taideterapian perusteet. Duodecim. (sov. osin)
Halkola, U. & .al. 2009. Valokuvan terapeuttinen voima. DUODECIM. (s. 211-227 ja 245-248)
Opetusmuoto / Opetusmenetelmät
Itsenäinen opiskelu, kokemusoppiminen ja yhteistoiminnalliset harjoitteet ryhmässä,harjoittelujakson kokemusten ja tehtävien analysointi ryhmässä.
Arviointikriteerit
Arviointikriteerit ilmoitetaan opintojakson alussa.
Arviointimenetelmät
Aktiivinen osallistuminen kontaktiopetukseen ja harjoitteisiin, itsenäinen opiskelu ja koe ylläolevasta opiskelumateriaalista. ( arviointi 1-5)
Takaisin