Perheohjaus
Rakennetyyppi: | Opintojakso |
Koodi: | SOSAPS30 |
Tyyppi: | Valinnainen |
---|
Taso: | AMK |
Laajuus: | 4.0 op |
Opetuskieli: | Suomi |
Opinnon toteutukset, suunniteltu opiskeluvuosi ja lukukausi
Opetussuunnitelma   | Lukukausi   | Laajuus   | Kauden alkupvm.   | Kauden loppupvm. |
SOSALA-2015   |
2-S   |
4.0   |
2016-08-01   |
2016-12-31   |
SOSALA-2016   |
2-S   |
4.0   |
2017-08-01   |
2017-12-31   |
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa käyttää psykososiaalista työotetta ja ammatillista vuorovaikutusta lapsiperheiden parissa perheohjauksen tehtävissä toimiessaan. Opiskelija osaa tunnistaa perheohjauksellisten työskentelytapojen tarpeen ja arvioida niiden soveltuvuutta erilaisissa asiakastilanteissa, niin ehkäisevässä kuin korjaavassa perheiden parissa tapahtuvassa työssä. Opiskelija osaa kuvata, minkälaisissa työympäristöissä perheohjausta on mahdollista toteuttaa. Hän osaa eritellä perheohjauksessa käytettäviä työorientaatioita, työmenetelmiä ja kansainvälisiä malleja. Opiskelija on sisäistänyt tavoitteellisen perheohjauksen prosessin. Hänellä on valmiudet soveltaa menetelmiä käytännön työtilanteissa, sekä kehittää ja arvioida omaa toimintaansa.
Opiskelijan työmäärä
106 tuntia
Edeltävät opinnot / Suositellut valinnaiset opinnot
sosiaalialan tietoperustaopinnot pääosin
Sisältö
- perheohjauksen ja lähikäsitteiden määrittely
- perheohjauksen toimintaympäristöt, varhaiskasvatus, perhekeskukset, lastensuojelu
- ammatillinen vuorovaikutus perheohjauksessa
- perheohjauksen prosessi
- perheohjauksen työotteet
- perheohjauksen menetelmät
- perheohjauksen kansainväliset mallit
- oman toiminnan arvioiminen ja kehittäminen
Opiskelumateriaali
- Early intervention and prevention in family and parenting support. Compendium of Inspiring Practices. Eurochild October 2012.
- Halme, Kekkonen & Perälä 2012. Perhekeskukset Suomessa. Palvelut, yhteistoiminta ja johtaminen. Raportti 62/2012. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos.
- Kohtaamisia lapsiperheissä. Menetelmiä perhetyöhön. 2010. Vilen, M., Seppänen, P., Tapio, N..&Toivanen, R. (toim.)
- Rönkkö, L & Rytkönen, T. Monisäikeinen perhetyö. 2010. WSOY.
- Perheen parhaaksi: Perhetyön arkea. 2012. Järvinen,R; Lankinen, A;Taajamo,T:,Veistilä, M;Virolainen A. (toim.) 2.uud.p. Helsinki: Edita. Luku 6: Perhetyön sisällöt, sivut 112-156.
- Rönkkö, L. 2008. Ratkaisu− ja voimavarakeskeinen näkökulma vuorovaikutuksessa. Teoksessa. Vilen, M., Leppämäki, P. & Ekström, L. (toim.) Vuorovaikutuksellinen tukeminen. WSOY, sivut 171−203.
- Muu opettajan osoittama materiaali.
Opetusmuoto / Opetusmenetelmät
lähiopetus, johon sisältyy luennot, harjoitukset, tutustumiskäynnit ja itsenäinen perehtyminen kirjallisuuteen
Arviointikriteerit
Arviointi 1-5.
Taso 5:
Opiskelija osaa monipuolisesti ja kriittisesti arvioida perheohjauksen paikkaa, tavoitetta ja merkitystä yksilö- ja yhdyskuntatasolla ehkäisevässä ja korjaavassa perheiden parissa tehtävässä työssä. Opiskelija osaa laaja-alaisesti ja kehittävästi perustella psykososiaalista ja voimavaraistavaa vuorovaikutuksellista työotettaan. Hän osaa arvioida ja kehittää tavoitteellista perheohjauksen prosessia. Hän osaa analysoida ja kehittää perheohjauksessa käytettäviä työorientaatioita, työmenetelmiä ja kansainvälisiä malleja sekä kehittää ja arvioida omaa toimintaansa.
Taso 3:
Opiskelija osaa kuvata ja analysoida, minkälaisissa työympäristöissä perheohjausta on mahdollista toteuttaa. Hän osaa ratkaista työelämäntilanteita voimavaraistavaa ammatillista vuorovaikutusta soveltaen. Opiskelija osaa arvioida perheohjauksellisten työskentelytapojen tarpeen ja arvioida niiden soveltuvuutta ehkäisevässä ja korjaavassa perheiden parissa tapahtuvassa työssä. Hän osaa valita, käyttää ja perustella perheohjauksessa käytettäviä työorientaatioita, työmenetelmiä ja kansainvälisiä malleja ja osaa soveltaa niitä työelämäntilanteita vastaaviin tilanteisiin. Opiskelija osaa suunnitella tavoitteellisen perheohjauksen prosessin. Opiskelija osaa pohtia toimintatapojaan ammattieettisestä näkökulmasta.
Taso 1:
Opiskelija osaa nimetä, minkälaisissa työympäristöissä perheohjausta on mahdollista toteuttaa. Hän tunnistaa psykososiaalisen työn ja ammatillisen vuorovaikutuksen perusperiaatteet ja merkityksen. Opiskelija osaa selittää perheohjauksellisten työskentelytapojen tarpeita ja periaatteita ehkäisevässä ja korjaavassa perheiden parissa tapahtuvassa työssä. Hän osaa selittää perheohjauksessa käytettäviä työorientaatioita, työmenetelmiä ja kansainvälisiä malleja ja osaa soveltaa niitä tavanomaisiin tapauksiin. Opiskelija osaa tunnistaa tavoitteellisen perheohjauksen prosessin eri vaiheet ja osaa soveltaa tätä osaamistaan omassa toiminnassaan.
Arviointimenetelmät
Arviointi koostuu seuraavista osioista:
- tuntityöskentely 20%
- yksilötentti 40%
- soveltava paritentti 40%
Harjoittelu
opintojakso ei sisällä harjoittelua
Lisätietoja
opintojakso on vaihtoehtoinen seuraavien opintojaksojen kanssa
- Opintoihin ja työhön valmentaminen
- Sosiaalinen kuntoutus
- Sosiaaliohjaus asumisyhteisöissä
- Sosiaaliohjaus avopalveluissa
- Sosiaalityö moniammatillisissa työyhteisöissä
Takaisin