Hietaniemi, Elina ; Lahti, Marita ; Koivula, Anna-Kaarina
Opetuskieli:
Suomi
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa arvioida ja ennakoida ikäihmisen laaja-alaista toimintakykyä sekä palvelujen tarpeita suhteessa yksilön voimavaroihin, yksilölliseen elämään ikääntyneen omassa toimintaympäristössä. Kykenee ohjauksellaan osallistamaan ja voimaannuttamaan ikäihmistä hänen itsemääräämisoikeuttaan kunnioittaen. Opiskelija osaa keskeisimmät hoitotyön auttamismentelmät ja osaa ikääntyneen lääkehoidon kokonaisuuden. Hän osaa analysoida kotihoidon laatutekijöitä ja toimia geronomina kotihoidon moniammatillisessa työryhmässä.
Opiskelijan työmäärä
208 tuntia
Edeltävät opinnot / Suositellut valinnaiset opinnot
Edeltäviä opintoja ei tarvita.
Sisältö
Kotihoidon suunnittelu, toteutus ja arviointi; hoito- ja palvelusuunnitelma; asiakkaan koti työympäristönä; moniammatillisuus, asiakaslähtöisyys ja eettisyys kotihoidossa; kotihoidon lähijohtajan työnkuva.
Opiskelumateriaali
Engeström, Niemelä, Nummijoki & Nyman (toim.)2010.Lupaava kotihoito. Uusia toimintamalleja vanhustyöhön (soveltuvin osin) PS-kustannus; Heinola, R. (toim.)2007. Asiakaslähtöinen kotihoito.
Opetusmuoto / Opetusmenetelmät
Orientoiva opetus ja seminaari, harjoittelujakson suorittaminen, oppimistehtävät
Arviointikriteerit
1. Taso
Opiskelijalla on kapea-alainen näkemys kotihoidon kokonaisuudesta. Opiskelija tunnistaa kotona asuvan ikäihmisen hyvinvointiin, toimintakykyyn ja palvelutarpeisiin liittyviä tekijöitä. Opiskelija tietää moniammatillisen yhteistyön periaatteita ikäihmisten tarpeiden toteuttamisessa. Opiskelija osaa ikäihmisen hoito- ja palvelusuunnitelman tyydyttävällä tasolla, hän jakaa ikäihmisen lääkkeet ohjauksessa.
2. Taso
Opiskelijalla on hyvä näkemys kotihoidon kokonaisuudesta. Osaa moniammatillisessa yhteistyössä arvioida, suunnitella ja toteuttaa ikäihmisten tarpeiden mukaisia palvelukokonaisuuksia. Opiskelija hallitsee moniammatillisen yhteistyön periaatteet ikäihmisten tarpeiden toteuttamisessa.
Opiskelija osaa ikäihmisen hoito- ja palvelusuunnitelman hyvällä tasolla, hän osaa jakaa ikäihmisen lääkkeet virheettömästi. Kykenee arvioimaan kotihoidon laatua.
3. Taso
Opiskelijalla on laaja-alainen näkemys kotihoidon kokonaisuudesta. Osaa moniammatillisessa yhteistyössä arvioida, suunnitella ja toteuttaa ikäihmisten tarpeiden mukaisia palvelukokonaisuuksia. Opiskelija on sisäistänyt moniammatillisen yhteistyön periaatteet ikäihmisten tarpeiden toteuttamisessa.Kykenee voimaannuttamaan ikäihmistä hänen itsemääräämisoikeuttaan kunnioittaen. Osoittaa osaavansa laaja-alaisesti ikäihmisen hoito-ja palvelusuunnitelman ja lääkehoidon. Kykenee laaja-alaisesti arvioimaan kotihoidon laatua.
Arviointimenetelmät
Hyväksyttävästi suoritettu harjoittelu, teemoitettu oppimispäiväkirja ja hoito-ja palvelusuunnitelma sekä osallistuminen seminaarityöskentelyyn. Numeerinen arviointi 1-5.