Rakenteellinen sosiaalityö
Rakennetyyppi: | Opintojakso |
Koodi: | SOSAVY20 |
Tyyppi: | Valinnainen |
---|
Taso: | AMK |
Laajuus: | 4.0 op |
Opetuskieli: | Suomi |
Opinnon toteutukset, suunniteltu opiskeluvuosi ja lukukausi
Opetussuunnitelma   | Lukukausi   | Laajuus   | Kauden alkupvm.   | Kauden loppupvm. |
SOSALA-2015   |
4-S   |
4.0   |
2018-08-01   |
2018-12-31   |
SOSALA-2016   |
4-S   |
4.0   |
2019-08-01   |
2019-12-31   |
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa määritellä rakenteellisen sosiaalityön käsitteen ja kuvata sen yhtymäkohdat valtaistavaan sosiaalityöhön. Hän osaa kuvata rakenteellisen työn näkökulmaa sosionomin työtehtävissä. Hän osaa tarkastella yksilöiden ja yhteisöjen sosiaalista tilannetta yhteiskunnallisten rakenteiden, prosessien ja kestävän kehityksen näkökulmasta. Opiskelijalla on valmiudet hankkia ja tuottaa tietoa asiakasryhmän tilanteesta päätöksenteon tarpeisiin. Opiskelija tuntee erilaisia rakenteellisen sosiaalityön käytäntöjä ja menetelmiä,
Opiskelijalla on valmiuksia osallistua matalan kynnyksen palvelupisteiden tai projektimuotoisten kehittämistoimien käynnistämiseen asiakaslähtöisesti.
Opiskelijan työmäärä
106 tuntia
Edeltävät opinnot / Suositellut valinnaiset opinnot
tutkinto-ohjelman perusopinnot pääosin
Sisältö
- rakenteellisen sosiaalityön käsite
- valtaistavan sosiaalityön käsite
- rakenteellisten tekijöiden vaikutusten ja sosiaalisten vaikutusten arviointi, kestävä kehitys
- rakenteellisen sosiaalityön eri käytännöt ja menetelmät sosionomityössä
- rakenteellisen sosiaalityön tiedonhakinta ja tiedontuotanto
Opiskelumateriaali
opiskelumateriaali määräytyy toteutustavan mukaan, ks. kohta opetusmenetelmät
Opetusmuoto / Opetusmenetelmät
Opintojaksolla on kolme toteutusvaihtoehtoa.Opintojakso on opinnollistettavissa.
Toteutus 1: Kirjatentti, joka perustuu seuraavaan materiaaliin:
- Pohjola & Laitinen & Seppänen (toim.) 2014. Rakenteellinen sosiaalityö.
- Laitinen & Niskala (toim.) 2013. Asiakkaat toimijoina sosiaalityössä. ss. 87-298, 459-478.
- Hokkanen 2014. Autetuksi tuleminen: sosiaalisen asianajon edellyttämät toimijuudet. ss. 42-84.
sekä jompikumpi seuraavista;
- Koistinen, k. & Tuorila, H. 2008. Millainen olisi hyvä elinympäristö? Asukkaiden näkemyksiä elinympäristöstä, asumisesta ja palveluista eri elämänvaiheissa. Kuluttajatutkimuskeskus Julkaisuja 8.
http://www.ymparisto.fi/download/noname/%7BD54A6626-9B53-462F-9A76-1F0DDF858FC9%7D/101538
tai
- Hynynen, R. (toim.) 2015. Palvelualueen ja ikäystävällisen asuinalueen kehittäminen. Ympäristöministeriön raportteja 5.
http://www.ymparisto.fi/download/noname/%7B3EB1D152-BD19-4064-B1DD-F88B7B71E867%7D/107817
Toteutus 2: kontaktiopetus, sisältäen luennot, harjoitukset ja esseen. Opiskelussa hyödynnetään seuraavaa materiaalia:
- Pohjola & Laitinen & Seppänen (toim.) 2014. Rakenteellinen sosiaalityö.
- sekä jompikumpi seuraavista;
- Koistinen, k. & Tuorila, H. 2008. Millainen olisi hyvä elinympäristö? Asukkaiden näkemyksiä elinympäristöstä, asumisesta ja palveluista eri elämänvaiheissa. Kuluttajatutkimuskeskus Julkaisuja 8.
http://www.ymparisto.fi/download/noname/%7BD54A6626-9B53-462F-9A76-1F0DDF858FC9%7D/101538
tai
- Hynynen, R. (toim.) 2015. Palvelualueen ja ikäystävällisen asuinalueen kehittäminen. Ympäristöministeriön raportteja 5.
http://www.ymparisto.fi/download/noname/%7B3EB1D152-BD19-4064-B1DD-F88B7B71E867%7D/107817
- SOS II hanke 2015 Ideakirja sosiaalityön kehittämiseen
- Muu opettajan osoittama materiaali
Toteutus 3: Projektimuotoinen toteutus. Opiskelija osallistuu tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoimintaan sosiaalialan kentällä. Muut opetusmuodot ja oppimismenetelmät työelämäprojektin sisällön ja tavoitteiden mukaan.
Toteutuksessa hyödynnetään seuraavaa oppimateriaalia:
- Pohjola & Laitinen & Seppänen (toim.) 2014. Rakenteellinen sosiaalityö, soveltuvin osin.
- Muu opettajan osoittama materiaali.
Arviointikriteerit
Arviointi 1-5.
Taso 1-2:
Opiskelija osaa määritellä rakenteellisen sosiaalityön käsitteen yleispiirteet ja kytkeä sen valtaistavaan sosiaalityöhön, mutta osaaminen on kapea-alaista. Hän osaa kuvata rakenteellisen työn näkökulmaa sosionomin työtehtävissä jollain tapaa. Hän osaa nimetä yleisesti yksilöiden ja yhteisöjen sosiaaliseen tilanteeseen vaikuttavia tekijöitä yhteiskunnallisten rakenteiden, prosessien ja kestävän kehityksen näkökulmasta. Lisäksi opiskelija osaa nimetä joitakin tapoja hankkia ja tuottaa tietoa asiakas- ja kansalaisryhmän tilanteesta sekä antaa esimerkkejä erilaisista rakenteellisen sosiaalityön käytännöistä ja menetelmistä.
Taso 3-4:
Opiskelija osaa selittää rakenteellisen sosiaalityön käsitteen valtaistavan sosiaalityön lähtökohdista. Hän osaa jäsentää yksilöiden ja yhteisöjen sosiaaliseen tilanteeseen vaikuttavia tekijöitä yhteiskunnallisten rakenteiden, prosessien ja kestävän kehityksen näkökulmasta ymmärtäen niiden dynaamisen luonteen. Lisäksi opiskelija osaa esitellä monipuolisesti erilaisia tapoja hankkia ja tuottaa tietoa asiakas- ja kansalaisryhmän tilanteesta sekä antaa esimerkkejä erilaisista rakenteellisen sosiaalityön käytännöistä omaan ammattityöhön soveltaen.
Taso 5:
Edellisten lisäksi opiskelija osaa arvioida rakenteellisen sosiaalityön merkitystä kriittisesti ja laaja-alaisesti valtaistavan sosiaalityön lähtökohdista. Hän osaa suhteuttaa rakenteellisen sosiaalityön menetelmiä ja toimintatapoja monipuolisesti myös muihin sosiaalityön käytäntöihin vertaillen. Opiskelija osaa tehdä johtopäätöksiä rakenteellisen sosiaalityön merkityksestä kaikilla 3-4 arvosana-asteikon osa-alueilla ja soveltaa niitä syvällisesti sosiaalialan kentällä.
Arviointimenetelmät
Arviointimenetelmät toteutuksen mukaan:
toteutus 1: tentti
toteutus 2: tuntityöskentely ja essee
toteutus 3: itsearviointi ja raportti tai muu tuotos
Harjoittelu
opintojakso ei sisällä harjoittelua
Lisätietoja
opintojakso on vaihtoehtoinen seuraavien opintojaksojen kanssa:
- Viestintä ja media sosiaalialan työssä
- Yhteisöihin suuntautuva sosiaalityö
- Valtaistava sosiaalityö
Takaisin