Opiskelija osaa tulkita ja arvioida laatujärjestelmän merkityksen vanhusten hoidon kehittämisessä. Hänellä on valmiudet käyttää laatutyön menetelmiä ja välineitä työssään. Osaa suunnitella ja toteuttaa vanhustyön kehittämiseen liittyvän kehittämistehtävän yhdessä vanhustyön henkilökunnan kanssa sekä harjaantuu palvelujen laadun arviointiin ja erilaisten laatutyökalujen käyttöön.
Opiskelijan työmäärä
54 tuntia
Edeltävät opinnot / Suositellut valinnaiset opinnot
Perus- ja ammattiopinnot
Sisältö
Laadunhallinnan keskeiset käsitteet ja ydinprosessit vanhustyössä
Tasapainottettu mittaristo BCS
Laatujärjestelmät; EFQM ja ITE-menetelmä
Opiskelumateriaali
Lecklin ,Laine & Laine 2009. Laadunkehittäjän työkalupakki.
Lumijärvi I. Kuntapalvelujen tuloksellisuuden arviointi (BSC) ( sov. osin )
EFQM Excellence Model
Muu ajankohtainen opettajan osoittama kirjallisuus.
Opetusmuoto / Opetusmenetelmät
Luennot ja harjoitukset; Kehittämistehtävä harjoittelujaksolla
Arviointikriteerit
Arviointikriteerit ilmoitetaan opintojakson alussa.
Arviointimenetelmät
Aktiivinen osallistuminen luennoille ja harjoituksiin. Opintojakson arvosana muodostuu kahdesta osiosta: tentti 1/2 ja kehittämistehtävä 1/2. ( numeraalinen arviointi 1-5)