FI EN WWW



Sosionomi (AMK), 210 op

> Katso mitä opintoja koulutus sisältää

Suuntautumisvaihtoehdot

Tutkinto-ohjelmassa ei ole suuntautumisvaihtoehtoja.

Tutkinto, tutkintonimike ja sen tuottama kelpoisuus

Sosiaali- ja terveysalan ammattikorkeakoulututkinto, sosionomi (AMK)

Kelpoisuus: Sosiaali- ja terveysalan ammattikorkeakoulututkinto antaa kelpoisuuden korkeakoulutasoista sosiaalialan osaamista edellyttäviin tehtäviin julkisen sektorin, yksityisen sektorin sekä vapaaehtois- ja järjestösektorin toiminnoissa. Laki sosiaalihuollon ammatillisen henkilöstön kelpoisuusvaatimuksista 272/2005 säätelee kelpoisuuksia kunnallisissa tehtävissä.

Tutkinnon taso

Tutkinto-ohjelma johtaa ammattikorkeakoulututkintoon, joka on ensimmäisen syklin bachelor-tason tutkinto eurooppalaisella korkeakoulualueella (EHEA = European Higher Education Area). Eurooppalaisen viitekehyksen (EQF = European Qualifications Framework) ja kansallisen viitekehyksen (NQF = National Qualifications Framework) kahdeksanportaisessa luokituksessa tutkinto edustaa tasoa 6.

Valintaperusteet

Löytyvät koulutusohjelman tiedoista hakijan oppaasta sekä SeAMKin verkkosivuilta osoitteesta www.seamk.fi/hakeminen

Ahot-menettelyt

AHOT-menettely tarkoittaa opiskelijan aikaisemmin hankkiman osaamisen tunnistamista ja tunnustamista opinnoissa. AHOT-menettely perustuu tutkinto-ohjelman osaamisvaatimuksiin. Opiskelija voi hakea aikaisemmin hankitun osaamisen tunnustamista syyslukukaudella 30.9. mennessä ja kevätlukukaudella 31.1. tai 30.4. mennessä. AHOT-menettely on vaiheistettu seuraavasti:

- Opinto-ohjaaja tiedottaa opiskelijoille AHOT-prosessin periaatteet ja kulun koulutusohjelmassa.
- Opiskelija varaa keskusteluajan opinto-ohjaajan kanssa AHOT-prosessin aloittamisesta. AHOT-mahdollisuus arvioidaan.
- Opiskelija täyttää hakulomakkeen näyttödokumentteineen ja toimittaa sen opinto-ohjaajan kautta tutkinto-ohjelman AHOT-työryhmälle. Hakulomakkeen liitteenä tulee olla kuvaus, jossa opiskelija kuvaa yksityiskohtaisesti oman osaamisensa suhteessa korvattavaksi esitettävän opintojakson osaamistavoitteisiin.
- AHOT-työryhmä käsittelee hakemuksen ja joko ohjaa sen edelleen opintojakson opettajalle tai antaa päätöksen opiskelijalle.
- Mikäli AHOT-mahdollisuus on olemassa, opintojakson opettaja määrittelee, vastaanottaa ja arvioi opiskelijan näytöt sekä tekee suoritusmerkinnät opiskelijan opintorekisteriin. Vierailevan luennoitsijan opintojaksojen osalta arvioijana ja päätöksentekijänä toimii AHOT-työryhmä.
- AHOT-päätöksiä koskevat Seinäjoen ammattikorkeakoulun voimassaolevan tutkintosäännön mukaiset opintojen vanhenemiseen ja oikaisuvaatimuksiin liittyvät ohjeistukset.

Sosiaalialan tutkinto-ohjelmassa AHOT:n piiriin eivät kuulu seuraavat opintojaksot: Opiskelu- ja työelämäosaamisen kehittyminen, Yhteiskunta, ammatti ja etiikka sekä opinnäytetyö. Opiskelijan osoittaman aiemman osaamisen tulee olla sosiaalialalle soveltuvaa ja hänen tulee osoittaa hallitsevansa alakohtaisuuden vaatimukset. Alakohtaisuuden vaatimus on yksityiskohtaisesti luettavissa opintojaksojen kuvauksissa. Opiskelija voi osoittaa osaamisensa seuraavilla tavoilla: kirjallinen tai suullinen tentti, osaamisportfolio tai muu näyttö, osaamispäiväkirja, oppimistehtävä, essee, opetuskeskustelu, opetusnäyte / työnäyte / ohjaustilanne / vertaisohjaus, erikoistyö, tasotentti, haastattelu, opiskelijan laatima kuvaus työkokemuksen kautta hankkimastaan osaamisesta, tutkinto- ja muut todistukset, erilaiset dokumentit ja lisäksi muulla opintojakson opettajan kanssa sovitulla tavalla.

Tutkintovaatimukset ja -säännökset

Löytyvät Seinäjoen ammattikorkeakoulun tutkintosäännöstä.

Pedagogiset toimintamallit

Sosiaalialan tutkinto-ohjelma perustuu konstruktivistiselle oppimisnäkemykselle. Sen mukaan opiskelija rakentaa aktiivisesti omia tietovarantojaan, arvioi oppimistarpeitaan ja suuntaa toimintaansa niiden saavuttamiseksi. Opettaja on ohjaaja, joka auttaa tunnistamaan kehittymissuuntia. Sosiaalialan opiskelussa pyritään kehittämään reflektiivisyyttä eli taitoa ja halua tarkastella oman toiminnan vaikuttimia ja vaikutuksia eri näkökulmista. Opinnoissa pyritään tarjoamaan vaihtoehtoisia opiskelumuotoja, jotka mahdollistavat itselle soveltuvimman opiskelutavan ja -tahdin valitsemisen.

Opintojen lähtökohta on ammattityön osaamistarpeissa, jotka kiteytyvät sosionomi (AMK) –kompetensseissa. Opinnot on suunniteltu niin, että kukin ammatillinen kompetenssi muodostaa oman opintokokonaisuutensa. Kompetenssien sisällä pyritään tarjomaan keskenään vaihtoehtoisia opintojaksoja, joista kukin valottaa sosionomiosaamisen eri puolia.

Opinnoissa toteutetaan monipuolisia oppimistapoja, esim. luennot, lukupiirit, ryhmätehtävät ja demonstraatiot. Kontaktiopiskelua täydentää yleisimmin itsenäinen ja soveltava tehtävä, kirjalliseen materiaaliin perustuva tentti tai käytännössä tapahtuva toiminnallinen harjoitus. Omia näkemyksiä ja osaamista kehitetään ryhmän avulla. Ryhmä on oppimisympäristö, jossa opitaan vuorovaikutustaitoja, palautteen antamista ja vastaanottamista, sekä asioiden monipuolista ja eettistä tarkastelua. Verkko -opintoina toteutetaan erityisesti opintojaksoja, jotka asiasisältönsä puolesta hyötyvät verkkototeutuksesta ja jotka monipuolistavat opiskelumahdollisuuksia. Informaation välittämisessä käytetään Moodle-oppimisympäristöä. Opinnoissa kiinnitetään huomiota siihen, että teoria ja käytäntö liittyvät yhteen. Tutkinto-ohjelmassa on kolme ohjattua harjoittelujaksoa, joiden tavoitteet noudattelevat edeltävien teoriaopintojen tavoitteita. Opintokokonaisuuksiin ja -jaksoihin sisältyy lähes aina soveltavia tehtäviä, joista osa toteutetaan käytännön työssä.

Korkeakouluopinnoissa on olennaista tutkiva ja kehittävä oppiminen. Oppisisältöjä tarkastellaan monipuolisesti tutkittua ja kokemuksellista tietoa hyödyntäen. Alan kehittämistä korostetaan opintojen alusta lähtien. Opintojen loppuvaiheeseen sijoittuva opinnäytetyö suuntautuu työelämän tarjoamiin tutkimus- ja kehittämistehtäviin.

Opintoihin sisältyvä yrittäjyys –kompetenssi syvenee opintojen myötä. Suositeltavaa on, että jokainen sosionomi (AMK) -opiskelija suorittaa vähintään yhden harjoittelun yrityksessä tai järjestössä. Opiskelijat ohjataan tarkastelemaan sosiaalipalvelujen yritysmuotoisia toteuttamistapoja. Yrittäjyyttä opiskellaan SeAMK:n yhteisissä liiketoiminta- ja yrittäjyysopinnoissa. Tämän jälkeen yrittäjyys jatkuu juonteena läpi opintojen tutkinto-ohjelman eri opintojaksoissa.

Koulutusohjelman kuvaus ja osaamisalueet

Sosiaalialan tutkinto-ohjelman ytimenä on sosiaalisen asiantuntijuus ihmisten arkipäivän elämässä, yhteisöissä ja yhteiskunnassa. Se merkitsee kykyä ymmärtää ihmisen elämäntilanne voimavaroineen ja tarpeineen, sekä nähdä se osana laajempia yhteiskunnallisia ja kulttuurisia tapahtumia. Tutkinto-ohjelma antaa taidot edistää ihmisten hyvinvointia, sosiaalista toimintakykyä ja osallisuutta psykososiaalisia ja toiminnallisia menetelmiä, valtaistavia menetelmiä ja johtamisen menetelmiä käyttäen.

Opintojen suorittaminen takaa laaja-alaisen ja korkeatasoisen sosiaalialan ammattitaidon muodostumisen sekä mahdollistaa työllistymisen eri asiakasryhmien pariin. Tutkinto-ohjelmassa ei ole suuntautumisvaihtoehtoja, mutta opinnot sisältävät valinnaisuutta sosionomin työmenetelmiin ja toimintaympäristöihin liittyen. Opintokokonaisuus: ”Empowerment in social work” on mahdollista opiskella englannin kielellä.

Ammatillinen osaamisprofiili

Sosionomi (AMK) voi toimia asiakastyössä, johtamistehtävissä, projektityössä ja yrittäjänä. Yleisimpiä tehtävänimikkeitä eri toiminta-alueilla ovat:

- Kasvatuksen ja ohjauksen tehtävät perheiden parissa: perheohjaaja, päiväkodin opettaja, kasvattaja, nuoriso-ohjaaja. Sosionomit työskentelevät päivähoidossa, lastensuojelussa, perhetyössä, koulutoimessa, ennaltaehkäisevässä työssä sekä eräissä erityiskasvatuksen tehtävissä.
- Sosiaalisen ohjauksen ja kuntoutuksen sekä aikuissosiaalityön tehtävät: sosiaaliohjaaja, työvalmentaja, palveluohjaaja, projektityöntekijä, työvoimaneuvoja, vakuutussihteeri. Sosionomit työskentelevät kehitysvammahuollossa, päihdehuollossa, kriminaalityössä, ikäihmisten parissa, työttömien toiminnassa, nuorisotyössä, maahanmuuttajien keskuudessa, kelassa, työvoimatoimistossa ja sosiaalitoimistossa.
- Sosiaalialan palveluiden johtamis- ja kehittämistehtävät: avohuollon ohjaaja, toiminnanjohtaja, lastenkodin johtaja, toimiston johtaja. Sosionomit työskentelevät johtamis- ja kehittämistehtävissä sosiaalipalveluiden eri sektoreilla, sosiaalialan järjestöissä, yrittäjätoiminnassa ja projekteissa, Kelassa ja työhallinnossa.

Kelpoisuus lastentarhanopettajan tehtäviin: Laissa sosiaalihuollon ammatillisen henkilöstön kelpoisuusvaatimuksista 272/2005 ja Valtioneuvoston asetuksessa N:o 608/2005 määritellään, että lastentarhanopettajan tehtävissä toimivalta sosiaali- ja terveysalan tutkinnon suorittaneelta edellytetään vähintään 60 opintopisteen laajuiset varhaiskasvatukseen ja sosiaalipedagogiikkaan suuntautuneet opinnot, jotka sisältyvät tutkintoon.
Sosiaalialan tutkinto-ohjelmassa on määritelty ne tutkinto-ohjelman perus- ja ammattiopinnot, jotka on sisällytettävissä varhaiskasvatuksen ja sosiaalipedagogiikan opintopisteisiin. (ks. erillinen ohje). Lisäksi opiskelija voi vapaasti valittavina opintoina suorittaa varhaiskasvatuksen opintokokonaisuuden tai osia siitä. Varhaiskasvatuksen tehtäviin tähtäävän opiskelijan tulee suorittaa yksi pedagoginen harjoittelu opintojensa aikana.

Kansainvälisyys tutkinto-ohjelmassa

Opintojen aikana on mahdollisuus lähteä opiskelijavaihtoon SeAMK:n kansainvälisten yhteistyökumppanien tarjoamiin tai opiskelijan itsensä perustelemiin vaihtokohteisiin. Suositeltavin vaihdon kesto on kolme kuukautta ja ajankohta toinen tai kolmas opintovuosi. Tutkinto-ohjelman opiskelijat voivat osallistua ryhmänä kansainvälisille intensiivikursseille, jotka toteutetaan yhteistyöverkostojen yhteistyönä. Opintokokonaisuus Empowerment in Social Work on mahdollista opiskella englannin kielellä. Kotimaassa tapahtuvaa kansainvälistymistä edistetään vieraskielisen oppimateriaalin käytöllä, vaihto-opiskelijoiden ja vierailevien opettajien asiantuntemuksen hyödyntämisellä sekä tuomalla esille monikulttuurisia sisältöjä opetuksessa. Opiskelijoiden omaehtoista kansainvälistymistä pidetään suositeltavana.

Jatko-opintokelpoisuus

Sosiaali- ja terveysalan ammattikorkeakoulututkinto antaa kelpoisuuden hakeutua alan ylempiin ammattikorkeakoulututkintoihin ja muuhun ylempään korkeakouluopetukseen niiden määrittämien valintaperusteiden mukaisesti.

Opintojen rakenne

Perusopinnot sisältävät SeAMK:n yhteisiä opintoja, sosiaali- ja terveysalan yhteisiä opintoja sekä tutkinto-ohjelman opintoja. Perusopinnot antavat valmiuksia opiskeluun ja auttavat muodostamaan kokonaiskuvan laaja-alaisesta sosiaalialan kentästä ja työtehtävistä. Kaikkiin SeAMK:n tutkinto-ohjelmiin sisältyvät läpäisevinä seuraavat juonteet: kansainvälisyys, yrittäjyys, tiedonhankinta, kestävä kehitys ja uraohjaus.

Perusopintojen aihepiirit syventyvät opintojen edetessä. Ammattiopinnoissa opiskelijat perehtyvät vaiheittain sosiaalialan psykososiaalisiin ja toiminnallisiin menetelmiin, valtaistaviin sosiaalityön menetelmiin sekä johtamisen menetelmiin. Kaikkiin em. lähestymistapoihin sisältyy ohjattu harjoittelu. Kehittämisen ja tutkimisen taidot syvenevät opintojen edetessä.
Sosiaalialan tutkinto-ohjelmassa ei ole suuntautumisvaihtoehtoja, koska sosionomin (AMK) tulee olla valmiudet toimia sosiaalisen asiantuntijana erilaisten asiakasryhmien parissa sekä nähdä asiat ja niiden yhtymäkohdat kokonaisvaltaisesti.

Lastentarhanopettajan kelpoisuuden saadakseen opiskelijan on suoritettava ns. varhaiskasvatuksen opintopolku. Varhaiskasvatuksen opintopolku tarkoittaa opintojen omaehtoista painottamista sosionomi (AMK) –tutkinnon sisällä. Opinnot eivät tarkoita suuntautumisvaihtoehtoa.

Sosiaalialan tutkinto-ohjelman opintojen eteneminen vaihtelee jossain määrin riippuen opintojen aloitusajankohdasta (syksy/kevät). Monimuoto-opetuksen ryhmillä on niin ikään oma etenemisaikataulunsa.

Suoritusta ja arviointia koskevat säädökset

Löytyvät ammattikorkeakoulun tutkintosäännöstä.

Valmistumisen edellytykset

Löytyvät ammattikorkeakoulun tutkintosäännöstä ja intrassa olevista valmistumista koskevista ohjeista.

Opiskelumuoto

Päiväopiskelussa kokopäiväinen opiskelu, monimuotoryhmässä monimuoto-opiskelu

Yhteyshenkilöt

Koulutuspäällikkö

Päivi Rinne, 020 124 5122 / 040 830 4190, paivi.rinne(at)seamk.fi

Opinto-ohjaaja

Katriina Honkala, 020 124 5108 / 040 830 4186, katriina.honkala(at)seamk.fi

ECTS-/Kv-koordinaattori

Tiina Ojanperä, 040 680 7100, tiina.harju(at)seamk.fi