Seinäjoen ammattikorkeakoulu |
Opetussuunnitelma |
Opetussuunnitelman kuvaukset
Koulutusohjelma |
---|
PALVELUJ Restonomi (AMK), Ravitsemispalvelut |
Vuositeemat |
Kompetenssit |
Y1 Oppimisen taidot |
- osaa arvioida ja kehittää osaamistaan ja oppimistapojaan - osaa hankkia, käsitellä ja arvioida tietoa kriittisesti - kykenee ottamaan vastuuta ryhmän oppimisesta ja opitun jakamisesta |
Y2 Eettinen osaaminen |
- kykenee ottamaan vastuun omasta toiminnastaan ja sen
seurauksista - osaa toimia alansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti - osaa ottaa erilaiset toimijat huomioon työskentelyssään - osaa soveltaa tasa-arvoisuuden periaatteita - osaa soveltaa kestävän kehityksen periaatteita - kykenee vaikuttamaan yhteiskunnallisesti osaamistaan hyödyntäen ja eettisiin arvoihin perustuen |
Y3 Työyhteisöosaaminen |
- osaa toimia työyhteisön jäsenenä ja edistää yhteisön
hyvinvointia - osaa toimia työelämän viestintä- ja vuorovaikutustilanteissa - osaa hyödyntää tieto- ja viestintätekniikkaa oman alansa tehtävissä - kykenee luomaan henkilökohtaisia työelämäyhteyksiä ja toimimaan verkostoissa - osaa tehdä päätöksiä ennakoimattomissa tilanteissa - kykenee työn johtamiseen ja itsenäiseen työskentelyyn asiantuntijatehtävissä - omaa valmiuksia yrittäjyyteen |
Y4 Innovaatio-osaaminen |
- kykenee luovaan ongelmanratkaisuun ja työtapojen kehittämiseen - osaa työskennellä projekteissa - osaa toteuttaa tutkimus- ja kehittämishankkeita soveltaen alan olemassa olevaa tietoa ja menetelmiä - osaa etsiä asiakaslähtöisiä, kestäviä ja taloudellisesti kannattavia ratkaisuja |
Y5 Kansainvälistymisosaaminen |
- omaa alansa työtehtävissä ja niissä kehittymisessä tarvittavan
kielitaidon - kykenee monikulttuuriseen yhteistyöhön - osaa ottaa työssään huomioon alansa kansainvälisyyskehityksen vaikutuksia ja mahdollisuuksia |
Y6 Yrittäjyysosaaminen |
- ymmärtää yrityksen toiminnan ja liiketoimintaympäristön
vuorovaikutuksen sekä omaksuu yrittäjyyden ja yrittäjämäisen tavan toimia
ymmärtää kannattavan yritystoiminnan perusteet - osaa analysoida yrityksen toimintaa ja riskejä |
Y7 Laadunhallintaosaaminen |
- opiskelija tuntee alalle tyypilliset laatujärjestelmät - opiskelija ymmärtää laatuajattelun ja laatujärjestelmien vaatimukset |
151 Palvelukulttuuriosaaminen |
- ymmärtää vieraanvaraisuuden (hospitality) alan keskeisenä arvona ja
menestystekijänä - osaa tuottaa terveellisiä, turvallisia ja taloudellisesti kannattavia palveluja edistämään asiakkaiden hyvinvointia - osaa huomioida esteettiset ja eettiset näkökulmat palvelutoiminnassa (tilat ja palvelutuotteet, viestintä) - tuntee kuluttajakäyttäytymisen periaatteet ja osaa hyödyntää niitä palvelukehityksessä |
152 Palvelujärjestelmäosaaminen |
- osaa suunnitella, tuottaa ja kehittää palveluja toimintaympäristön
vaatimusten mukaan - osaa kuvata, ohjata ja arvioida palveluprosesseja (tuotesuunnittelu, toiminnan kannattavuus, työn organisointi, ohjaus ja kehittäminen) - osaa kehittää palveluja tuotekehityksen ja tuotteistamisen keinoin - tuntee omaan toimialaansa liittyvät turvallisuusvaatimukset ja osaa soveltaa niitä työssään |
153 Palvelujohtamisosaaminen |
- tuntee ja ymmärtää yrityksen strategiat ja osaa hyödyntää niitä
palvelutoiminnan ohjauksen työvälineenä - osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida oman ja yksikön päivittäistä lähijohtamista - osaa organisoida työyhteisön toimintaa ja hyödyntää yksilöiden, tiimien ja yhteisöjen osaamista |
154 Liiketoimintaosaaminen |
- osaa analysoida asiakkuuksia palveluliiketoiminnan kehittämisen
näkökulmasta - ymmärtää liiketoiminnan keskeiset käsitteet ja omaa liiketaloudellisen ajattelun perusteet - osaa ennakoida vaihtoehtoisten toimintatapojen vaikutuksia taloudelliseen tulokseen ja kilpailukykyyn - osaa soveltaa yrittäjyysperiaatteita yrittäjänä ja työntekijänä - osaa toimia erilaisissa verkostoissa sekä hyödyntää ja kehittää niitä |
155 Palvelujen tuottamisen ja johtamisen palveluympäristöosaaminen |
- osaa arvioida hankintojen ja palveluiden tuottamisen vaikutuksia
palvelun käyttäjälle, ympäristölle ja yhteiskunnalle - osaa kantaa taloudellista, sosiaalista, ekologista ja kulttuurista vastuuta palvelujen tuottamisessa ja johtamisessa - ymmärtää kansainvälisyyden, globalisaation ja erilaisten kulttuurien merkityksen palvelukulttuurille ja alan kehitykselle - tiedostaa oman toimintansa merkityksen aluekehityksen näkökulmasta |