Hoitotyön koulutusohjelma
Suuntautumisvaihtoehdot
Tutkinto, tutkintonimike ja sen tuottama kelpoisuus
Sosiaali- ja terveysalan ammattikorkeakoulututkinto, Sairaanhoitaja (AMK), Terveydenhoitaja (AMK), Bachelor-taso
Tutkinnon taso
Koulutusohjelma johtaa ammattikorkeakoulututkintoon, joka on
ensimmäisen syklin bachelor-tason tutkinto eurooppalaisella
korkeakoulualueella (EHEA = European Higher Education Area).
Eurooppalaisen viitekehyksen (EQF = European Qualifications Framework)
ja kansallisen viitekehyksen (NQF = National Qualifications Framework)
kahdeksanportaisessa luokituksessa tutkinto edustaa tasoa 6.
Valintaperusteet
Löytyvät koulutusohjelman tiedoista hakijan oppaasta.
Ahot-menettelyt
Hoitotyön koulutusohjelmassa aikaisemman hankitun osaamisen
tunnistaminen ja tunnustaminen perustuu sairaanhoitajan ja
terveydenhoitajan yleisiin ja ammattikohtaisiin osaamisvaatimuksiin.
Opiskelija voi hakea aikaisemman hankitun osaamisen tunnistamista ja
tunnustamista lukuvuoden opinnoista syyslukukaudella 30.9. ja
kevätlukukaudella 31.1. mennessä. Hoitotyön koulutusohjelman
AHOT-ryhmän jäseninä ovat koulutusohjelmapäällikkö Raija Palo,
opinto-ohjaaja Tellervo Pihlaja, lehtori Tarja Knuuttila ja lehtori
Marja Toukola
Opiskelu ammattikorkeakoulussa - opintojakson yhteydessä
opinto-ohjaaja selostaa koulutusohjelman AHOT-hakuprosessin vaiheet.
Opiskelija keskustelee ensin opinto-ohjaajan kanssa mahdollisen
AHOT-hakuprosessin aloittamisesta. Opiskelija arvioi omaa osaamistaan
suhteessa opintojakson/-kokonaisuuden tavoitteisiin ja kokoaa itse
tarvittavat näyttödokumentit. Hakulomakkeen yhtenä liitteenä on oltava
opiskelijan kirjallinen kuvaus, jossa hän perustelee oman osaamisensa
suhteessa koulutusohjelman opintojakson/-kokonaisuuden
osaamistavoitteisiin. Näyttödokumentit opiskelija osoittaa
koulutusohjelman AHOT-ryhmälle ja toimittaa ne opinto-ohjaajalle.
Koulutusohjelman AHOT-ryhmä vastaanottaa hakemuksen ja
näyttödokumentit sekä välittää ne asiantuntijaopettajalle. Opettaja
tarkistaa näyttöaineiston, päättää näyttöjen suorittamisesta, arvioi
näytöt suhteessa osaamistavoitteisiin sekä tekee tunnustamista koskevan
päätöksen. Opettaja tekee tarvittavat suoritusmerkinnät winhaan.
Vierailevan luennoitsijan pitämien opintojen osalta arvioijana ja
päätöksentekijänä toimii AHOT-ryhmä.
AHOT-päätöksiä koskevat Seinäjoen ammattikoreakoulun voimassaolevan
tutkintosäännön mukaiset opintojen vanhenemiseen ja oikaisuvaatimuksiin
liittyvät ohjeistukset. Alakohtaisesti ja koulutusohjelmakohtaisesti
määritellään AHOT-järjestelmän ulkopuolelle kokonaisuudessaan jäävät
opinnot.
Tutkintovaatimukset ja -säännökset
Löytyvät Seinäjoen ammattikorkeakoulun tutkintosäännöstä.
Pedagogiset toimintamallit
Hoitotyön koulutusohjelmassa käytetään konstruktivistista
oppimiskäsitystä pedagogisena taustateoriana. Virtuaaliset ja muut
itsenäiset oppimistehtävät edistävät opiskelijan itseohjautuvaa,
tutkittuun tietoon perustuvaa oppimista.
Koulutusohjelman kuvaus ja osaamisalueet
Hoitotyön koulutusohjelman tehtävänä on kouluttaa hoitotyön ja
terveydenhoitotyön asiantuntijoita, joiden työn lähtökohtana ovat
monitieteinen tieto, laaja-alainen hoitotyön/terveydenhoitotyön
osaaminen sekä korkeatasoinen eettinen arvoperusta. Koulutuksesta
valmistuneilla sairaanhoitajilla (AMK) ja terveydenhoitajilla (AMK) on
valmiudet tutkia, arvioida ja kehittää hoitotyön/terveydenhoitotyön
osaamistaan, ammattityötään, työyhteisöään sekä ammattialaansa.
Sairaanhoitajat ja terveydenhoitajat toimivat hoitotyön ja
terveydenhoitotyön suunnittelu-, toteutus- ja kehittämistehtävissä sekä
kansallisella että kansainvälisellä tasolla.
Sairaanhoitajat (AMK) ja terveydenhoitajat (AMK) laillistetaan
terveydenhuollon ammattihenkilöksi sairaanhoitajana ja
terveydenhoitajana. Koulutus täyttää Euroopan neuvoston
sairaanhoitajakoulutuksesta antamien direktiivien vaatimukset sekä
sisältää yleissairaanhoidosta vastaavan sairaanhoitajan koulutuksen.
Sairaanhoitajat (AMK) ja terveydenhoitajat (AMK)ovat itsenäisiä
hoitotyön ja terveydenhoitotyön asiantuntijoita
perusterveydenhuollossa, erikoissairaanhoidossa, sosiaalihuollossa sekä
yksityisen ja 3. sektorin alueilla. Sairaanhoitajat ja
terveydenhoitajat tukevat, hoitavat ja ohjaavat eri ikäisiä terveitä ja
sairaita ihmisiä, perheitä, ryhmiä ja yhteisöjä. Sairaanhoitajat ja
terveydenhoitajat toteuttavat ja kehittävät terveyttä edistävää,
ylläpitävää, sairauksia ehkäisevää, parantavaa ja kuntouttavaa
hoitotyötä/terveydenhoitotyötä sekä potilaalle määrättyä
lääketieteellistä hoitoa. Ammatillinen osaamisprofiili
Sairaanhoitajan ja terveydenhoitajan ydinosaamisen muodostavat
yksilön, perheen, yhteisön ja ympäristön terveyden edistäminen,
sairauksien ehkäisy, asiakaslähtöisen hoitotyön suunnittelu, toteutus
ja arviointi sekä kliininen asiantuntijuus. Ydinosaamiseen kuuluvat
myös asiakkaiden ja potilaiden ohjaus ja opetus ja työskentely
moniammatillisessa työryhmässä. Ydinosaamiseen sisältyy lisäksi
hoitotieteen tutkimusten ja tutkitun tiedon käyttö ja hallinta näyttöön
perustuvassa hoitotyössä sekä hoitotyön johtaminen ja laadunhallinta.
Jatko-opintokelpoisuus
Koulutus oikeuttaa hakeutumaan korkeakoulutuksen toisen syklin
opintoihin, joihin vaaditaan kolmen vuoden työkokemus korkeakoulutuksen
ensimmäisen syklin opintojen jälkeen. Koulutukseen pääseminen päätetään
vastaanottavassa korkeakoulussa. Ammattikorkeakoulutuksessa toisen
syklin opinnot johtavat ylempään ammattikorkeakoulututkintoon.
Sairaanhoitaja (ylempi AMK), Terveydenhoitaja (ylempi AMK), (Ammattikorkeakoululaki 351/2003).
Opintojen rakenne
60 opintopistettä vuodessa (kts. rakennetaulukot: HOITOTYO-2011SH ja HOITOTYO 2011TH).
Suoritusta ja arviointia koskevat säädökset
Kaikki hoitotyön koulutusohjelman opinnot on oltava hyväksytysti tai
numeerisesti arvioiden suoritettu mukaan lukien AHOT-järjestelmän
kautta hyväksytyt tai numeerisesti arvioidut suoritukset.
Valmistumisen edellytykset
Löytyvät ammattikorkeakoulun tutkintosäännöstä ja intrassa olevista valmistumista koskevista ohjeista.
Opiskelumuoto
Opiskelu on teoria- ja laboraatio-opintojen aikana pääasiallisesti
päiväopetusta. Muina aikoina toteutuvista opinnoista tiedotetaan
opiskelijoille. Opintojen ajallaan suorittaminen vaatii säännöllistä
läsnäoloa ja osallistumista opetukseen sekä oppimistehtävien ajallaan
tekemistä. Koulututukseen kuuluva ohjattu harjoittelu toteutuu
opiskeltavan hoitotyön alueen luonteen mukaisesti esimerkiksi
kolmityövuoroissa erilaisissa harjoittelu- ja oppimisympäristöissä.
Opintoja voidaan suorittaa myös projekteissa ja hankkeissa.
Opiskelumenetelmät ovat pääasiassa opiskelijakeskeisiä ja
monimuotoisia. Lähiopetuksen lisäksi esimerkiksi virtuaaliopintoja,
opiskelijoiden erilaiseen yhteistoimintaan perustuvia tai
laboraatio-opintoja, jolloin edellytetään osallistumista oppitunneille.
Opintojen ajallaan suorittaminen edellyttää säännöllistä
Yhteyshenkilöt
Koulutusohjelmapäällikkö: Raija Palo, GSM 040 830 3956, raija.palo(at)seamk.fi
Opinto-ohjaaja: Tellervo Pihlaja, GSM 040 830 3959, tellervo.pihlaja(at)seamk.fi
ECTS-/Kv-koordinaattori: Helinä Mesiäislehto-Soukka, GSM 040 830 4200, helina.mesiaislehto-soukka(at)seamk.fi
|