Sosiaalialan koulutusohjelma
Tutkinto, tutkintonimike ja sen tuottama kelpoisuus
Sosiaali- ja terveysalan ammattikorkeakoulututkinto, sosionomi (AMK)
Kelpoisuus: Sosiaali- ja terveysalan
ammattikorkeakoulututkinto antaa kelpoisuuden korkeakoulutasoista
sosiaalialan osaamista edellyttäviin tehtäviin julkisen sektorin,
yksityisen sektorin sekä vapaaehtois- ja järjestösektorin toiminnoissa.
Laki sosiaalihuollon ammatillisen henkilöstön kelpoisuusvaatimuksista
272/2005 säätelee kelpoisuuksia kunnallisissa tehtävissä.
Tutkinnon taso
Koulutusohjelma johtaa ammattikorkeakoulututkintoon, joka on
ensimmäisen syklin bachelor-tason tutkinto eurooppalaisella
korkeakoulualueella (EHEA = European Higher Education Area).
Eurooppalaisen viitekehyksen (EQF = European Qualifications Framework)
ja kansallisen viitekehyksen (NQF = National Qualifications Framework)
kahdeksanportaisessa luokituksessa tutkinto edustaa tasoa 6.
Valintaperusteet
Löytyvät koulutusohjelman tiedoista hakijan oppaasta.
Ahot-menettelyt
AHOT-menettely perustuu koulutusohjelman osaamisvaatimuksiin.
Meneillään olevan lukukauden opinnoista aiemmin hankitun osaamisen
tunnustamista opiskelija voi hakea syyslukukaudella 30.9. mennessä ja
kevätlukukaudella 31.1. mennessä. Opinto-ohjaaja tiedottaa
opiskelijoille AHOT-prosessin periaatteet ja kulun koulutusohjelmassa.
Opiskelija keskustelee ensin opinto-ohjaajan kanssa AHOT-prosessin
aloittamisesta. Jos opiskelija päättää hakea aikaisemmin hankitun
osaamisen tunnustamista, hän täyttää hakulomakkeen
näyttödokumentteineen ja osoittaa sen opinto-ohjaajan kautta
koulutusohjelmakohtaiselle AHOT-työryhmälle. Hakulomakkeen liitteenä on
oltava opiskelijan kuvaus, jossa hän perustelee oman osaamisensa
suhteessa koulutusohjelman opintojakson osaamistavoitteisiin.
AHOT-työryhmä päättää, onko opiskelijalla edellytykset tarvittavien
näyttöjen tuottamiseen ja ohjaa hänet opintojakson opettajalle.
Opintojakson opettaja vastaanottaa ja arvioi opiskelijan näytöt sekä
tekee suoritusmerkinnät opiskelijan opintorekisteriin. Vierailevan
luennoitsijan opintojaksojen osalta arvioijana ja päätöksentekijänä
toimii AHOT-työryhmä. AHOT-päätöksiä koskevat Seinäjoen
ammattikorkeakoulun voimassaolevan tutkintosäännön mukaiset opintojen
vanhenemiseen ja oikaisuvaatimuksiin liittyvät ohjeistukset.
Sosiaalialan koulutusohjelmassa AHOT:n piiriin eivät kuulu seuraavat
opintojaksot: opiskelu ammattikorkeakoulussa, ammatillinen kasvu,
sosiaalialan nykykäytäntöjen analyysi ja opinnäytetyö. Opiskelijan
osoittaman aiemman osaamisen tulee olla sosiaalialalle soveltuvaa ja
hänen tulee osoittaa hallitsevansa alakohtaisuuden vaatimukset.
Alakohtaisuuden vaatimus on yksityiskohtaisesti luettavissa
opintojaksojen kuvauksissa. Opintosuoritusten vanhentumisessa pätevät
SeAMK:n yleiset ohjeet. Opiskelija voi osoittaa osaamisensa seuraavilla
tavoilla: kirjallinen tai suullinen tentti, osaamisportfolio tai muu
näyttö, osaamispäiväkirja, oppimistehtävä, essee, opetuskeskustelu,
opetusnäyte/työnäyte/ohjaustilanne/vertaisohjaus, erikoistyö,
tasotentti, haastattelu, opiskelijan laatima kuvaus työkokemuksen
kautta hankkimastaan osaamisesta, tutkinto- ja muut todistukset,
erilaiset dokumentit ja lisäksi muulla opintojakson opettajan kanssa
sovitulla tavalla.
Tutkintovaatimukset ja -säännökset
Löytyvät Seinäjoen ammattikorkeakoulun tutkintosäännöstä.
Pedagogiset toimintamallit
Sosiaalialan koulutusohjelma perustuu konstruktivistiselle
oppimisnäkemykselle, jonka mukaan oppija on aktiivinen, omia
tietorakenteitaan aktiivisesti kehittävä ihminen. Hänellä on taidot
arvioida omia oppimistarpeitaan ja voimavarojaan sekä halu asettaa
tavoitteita niiden saavuttamiseksi. Sosiaalialan ammattityön
opiskelussa pyritään kehittämään reflektiivisyyttä, eli taitoa ja halua
tarkastella oman toiminnan vaikuttimia, ilmenemismuotoja ja vaikutuksia
monesta näkökulmasta. Jokaisella oppijalla on oma luontainen tapansa
oppia asioita. Tästä syytä koulutusohjelmassa sovelletaan monenlaisia
opetusmenetelmiä.
Koulutusohjelman pedagogiset valinnat konkretisoituvat seuraavissa
periaatteissa:
- Opintokokonaisuudet perustuvat ammattityön valmiuksiin.
Opintojen lähtökohta on ammattityössä. Opintokokonaisuudet ovat
laajoja, mutta ne koostuvat pienemmistä opintojaksoista, jotka
täydentävät toisiaan. Myös yleisiä kompetensseja tuottavat
opintojaksot, kuten kielet, viestintä ja tietotekniikka toteutetaan
sosiaalialan näkökulmasta.
- Osaaminen syventyy opintojen edetessä, sillä
opintokokonaisuudet ja opintojaksot muodostavat jatkumoita.
Koulutusohjelman läpi kulkevia jatkumoita ovat muun muassa:
- Yksilön yhteiskuntasuhteen tarkastelu
- Ammattityön menetelmien opiskelu
- Sosiaalitutkimuksen taitojen hallinta
- Ammatillisen kasvun reflektointi
- Oppiminen tapahtuu teoriaa ja käytäntöä yhteen
liittämällä.
Teoriassa
opiskeltuja asioita sovelletaan käytäntöön ja käytännössä havaittua
tarkastellaan teorian valossa. Opintokokonaisuuksiin ja opintojaksoihin
sisältyy lähes aina soveltavia tehtäviä, joista osa toteutetaan
käytännön työssä. Koulutusohjelman harjoittelujaksot ovat ohjattuja.
- Omia näkemyksiä ja osaamista kehitetään ryhmän
avulla. Opintojen aikana opiskelija on jäsenenä useissa eri ryhmissä.
Ryhmä on oppimisympäristö, jossa opitaan mm. työyhteisössä tarvittavia
vuorovaikutustaitoja, palautteen antamista ja vastaanottamista, sekä
asioiden monipuolista ja eettistä tarkastelua.
- Oppimismenetelmät ovat monipuolisia ja sisällön
oppimisen kannalta harkittuja.
- Kontaktiopetus ja itsenäinen opiskelu. Opiskeluryhmässä toteutetaan
monipuolisia oppimistapoja, esim. luennot, lukupiirit, ryhmätehtävät ja
demonstraatiot. Kontaktiopiskelua täydentää yleisimmin itsenäinen ja
soveltava tehtävä, kirjalliseen materiaaliin perustuva tentti tai
käytännössä tapahtuva toiminnallinen harjoitus.
- Tutkiva ja kehittävä oppiminen. Oppisisältöjä tarkastellaan
monipuolisesti tutkittua ja kokemuksellista tietoa hyödyntäen.
Tavoitteena on, että opiskelijalle syntyy perusteltu näkemys
opiskeltavasta asiasta ja valmiudet jatkuvasti kehittää tietojaan ja
taitojaan. Suuntautumista alan kehittämiseen korostetaan
opintojen alusta lähtien. Opiskelijat osallistuvat alan kehittämiseen
mm. hankkimalla kansalaiskeskeistä tietoa palveluiden kehittämisen
tarpeisiin, kokeilemalla uusia toimintamuotoja käytännössä ja
tarttumalla työelämän kehittämishaasteisiin oppimistehtävissään ja
opinnäytetyössään sekä SeAMK Hyvinvointipalveluiden toimintamuodoissa.
- Ongelmaperustainen opiskelu. Ongelmaperustainen oppiminen
tarkoittaa sitä, että opiskelun lähtökohtana ovat aidot työelämän
tilanteet. Teoriasisältöjä ja tiedonhankintaa tarkastellaan
niistä käsin. Koulutusohjelma ei perustu kokonaisuudessaan
ongelmaperustaisuudelle, vaan opintokokonaisuuksissa ja -jaksoissa
toteutetaan erilaisia ongelmaperustaisuuden sovellutuksia.
- Yrittäjyys -näkökulma opinnoissa. Jokainen sosiaalialan
koulutusohjelman opiskelija suorittaa vähintään yhden harjoittelun
yrityksessä tai järjestössä. Opiskelijat ohjataan tarkastelemaan
sosiaalipalveluiden vaihtoehtoisia toteuttamistapoja. Monialaista
yrittäjyyttä opiskellaan sosiaali- ja terveysalan yksikön
moniammatillisissa yrittäjyysopinnoissa, SeAMK:n yrittäjyysopinnoissa.
Halukkaat voivat osallistua Yritystallin toimintaan.
- Verkko-opiskelu. Verkko -opintoina toteutetaan erityisesti
opintojaksoja, jotka asiasisältönsä puolesta hyötyvät
verkkototeutuksesta ja jotka monipuolistavat opiskelumahdollisuuksia.
Jokaisella opiskelijaryhmällä on lisäksi oma Moodle -pohja
perusinformaatiota ja ryhmäkohtaisten tehtävien käsittelyä varten.
Koulutusohjelman kuvaus ja osaamisalueet
Sosiaalialan koulutusohjelman ytimenä on sosiaalisen asiantuntijuus
ihmisten arkipäivän elämässä, yhteisöissä ja yhteiskunnassa. Se
merkitsee kykyä ymmärtää ihmisen elämäntilanne voimavaroineen ja
tarpeineen, sekä nähdä se osana laajempia yhteiskunnallisia ja
kulttuurisia tapahtumia. Koulutusohjelma antaa taidot edistää ihmisten
hyvinvointia, sosiaalista toimintakykyä ja osallisuutta asiakastyön,
yhteisöihin ja ryhmiin kohdistuvan työn sekä kehittämisen ja johtamisen
menetelmillä.
Opintojen suorittaminen takaa laaja-alaisen ja korkeatasoisen
sosiaalialan ammattitaidon muodostuminen sekä mahdollistaa
työllistymisen eri asiakasryhmien pariin. Koulutusohjelmassa ei ole
suuntautumisvaihtoehtoja, vaan opintoja voi painottaa sosiaalialan
sektoreiden mukaisesti. Painottamismahdollisuudet tapahtuvat
koulutusohjelman sisältämien vaihtoehtojen puitteissa.
Opintokokonaisuus: ”Empowering social work” on mahdollista opiskella
englannin kielellä.
Osaamistavoitteet
Sosiaalialan koulutusohjelman valtakunnalliset osaamistavoitteet on
uudistettu vuonna 2010. Osaamistavoitteet sisältyvät Seinäjoen
ammattikorkeakoulun sosiaalialan koulutusohjelman opintokokonaisuuksiin
ja opintojaksoihin.
Ammatillinen osaamisprofiili
Sosionomi (AMK) voi toimia asiakastyössä, johtamistehtävissä,
projektityössä ja yrittäjänä. Yleisimpiä tehtävänimikkeitä eri
toiminta-alueilla ovat:
- Sosiaalialan kasvatus- ja opetustehtävät:
perheohjaaja, päiväkodin opettaja, kasvattaja, nuoriso-ohjaaja.
Sosionomit työskentelevät päivähoidossa, lastensuojelussa, perhetyössä,
koulutoimessa, ennaltaehkäisevässä työssä sekä eräissä
erityiskasvatuksen tehtävissä.
- Sosiaalisen ohjauksen ja kuntoutuksen tehtävät:
sosiaaliohjaaja, työvalmentaja, palveluohjaaja, projektityöntekijä,
työvoimaneuvoja, vakuutussihteeri. Sosionomit työskentelevät
kehitysvammahuollossa, päihdehuollossa, kriminaalityössä, ikäihmisten
parissa, työttömien toiminnassa, nuorisotyössä, maahanmuuttajien
keskuudessa, kelassa, työvoimatoimistossa ja sosiaalitoimistossa.
- Sosiaalialan palveluiden johtamis- ja
kehittämistehtävät: avohuollon ohjaaja, toiminnanjohtaja, lastenkodin
johtaja, toimiston johtaja. Sosionomit työskentelevät johtamis- ja
kehittämistehtävissä sosiaalipalveluiden eri sektoreilla, sosiaalialan
järjestöissä, yrittäjätoiminnassa ja projekteissa, Kelassa ja
työhallinnossa.
Kelpoisuus lastentarhanopettajan tehtäviin: Laissa sosiaalihuollon
ammatillisen henkilöstön kelpoisuusvaatimuksista 272/2005 ja
Valtioneuvoston asetuksessa N:o 608/2005 määritellään, että
lastentarhanopettajan tehtävissä toimivalta sosiaali- ja terveysalan
tutkinnon suorittaneelta edellytetään vähintään 60 opintopisteen
laajuiset varhaiskasvatukseen ja sosiaalipedagogiikkaan suuntautuneet
opinnot, jotka sisältyvät tutkintoon. Sosiaalialan ammattikorkeakoulut
ovat vuonna 2007 linjanneet, että näiden opintojen tulee sisältää
varhaiskasvatuksen ja sosiaalipedagogiikan teoriaopintoja, pedagogisen
harjoittelun sekä opinnäytetyön. SeAMK:n sosiaalialan
koulutusohjelmassa osalla opiskelijoista on mahdollisuus rakentaa
opinnot siten, että edellä kuvattu kelpoisuus muodostuu. Kelpoisuuden
tuottamia opintojaksoja on tarjolla vuosittain rajoitettu määrä.
Varhaiskasvatuksen opinnoista tiedotetaan vuosittain ja opintoihin voi
perehtyä verkossa
Jatko-opintokelpoisuus
Sosiaali- ja terveysalan ammattikorkeakoulututkinto antaa
kelpoisuuden hakeutua alan ylempiin ammattikorkeakoulututkintoihin ja
muuhun ylempään korkeakouluopetukseen niiden määrittämien
valintaperusteiden mukaisesti (Ammattikorkeakoululaki 351/2003).
Suoritusta ja arviointia koskevat säädökset
Keskeiset korkeakoulun toimintaa ohjaavat säädökset
Valmistumisen edellytykset
Löytyvät Seinäjoen ammattikorkeakoulun tutkintosäännöstä.
Opiskelumuoto
Nuorisoryhmissä kokopäiväinen opiskelu, aikuisryhmässä
monimuoto-opiskelu
Yhteyshenkilöt
Koulutusohjelmapäällikkö: Päivi Rinne, 020 124 5122 / 040 830 4190,
paivi.rinne(at)seamk.fi
Opinto-ohjaaja: Katriina Honkala, 020 124 5108 / 040 830 4186,
katriina.honkala(at)seamk.fi
Kv-koordinaattori: Helena Järvi, 020 124 5125 / 040 830 4276,
helena.jarvi(at)seamk.fi
|